Brasil stiller med båt og Recife blir besøkshavn i neste VOR

Den brasiliske regionen Pernambuco stiller med båt og den største byen Recife blir stopover i Volvo Ocean Race 2014/15. Men ikke alle er enige i at en by skal betale for å få vertstatus.

Publisert Sist oppdatert

Laget fra Recife er det andre som offisiekt er klart for den 12. utgaven av Volvo Ocean Race, etter at et damelag sponset av svenske SCA ble annonsert sent ifjor. Detaljer om laget og skipper vil bli publisert i løpet av de kommende ukene.

Brasil har tradisjoner både som vertsnasjon og deltaker i Volvo Ocean Race. Seilerne besøkte Rio i 1977-78 da regattaen var kjent som Whitbread Round the World Race, og igjen i 2001-02, 2005-06 og 2008-09. I 1997-98 tbesøkte båtene São Sebastião og i 2011-12, Itajaí. Overraskende denne gang er det at den brasilske byen blir mål for den første etappen som starter i Alicante i oktober 2014. Besøket markerer et av de største sportsårene i Brasils historie, med fotball VM som avvikles bare noen måneder tidligere. Recife blir også en av arrangørbyene for dette mesterskapet. Forhåpentlig vil besøket i 2014 også bidra til å gi seilisporten i Brasil mye oppmerksomhet når Rio blir vertsby for OL i 2016.

Recife har mer enn fem millioner innbyggere, har palmetrær og sol året rundt og er berømt for den store stranden Boa Viagem. Byen var en av 80 som viste interesse for å ta vertsrollen i Volvo Ocean Race da prosessen med utvelgelse startet i 2012. Resten av ruten vil bli kjent i løpet av de nærmeste ukene, med endelige detaljer, distanser og datoer klart innen midten av februar.

Sist gang Brasil stilte lag i Volvo Ocean Race var i 2008/09 da Torben Grael vant regattaen med «Ericsson 4». Volvo Ocean Race er kjent som en av seilsportens tre store arrangementer, sammen med OL og America's Cup. Til nå har ingen seiler vunnet både OL gull, America's Cup og Volvo Ocean Race.

Kostbart for vertsbyene

Det er imidlertid en kjent sak at det koster mye å få Volvo Ocean Race på besøk. Både Oslo og Stavanger har vært interesserte, men begge byene kastet inn håndkledet da de opplevde hvor vanskelig det var å skulle reise 30-40 millioner kroner til en drøy ukes seilerfestival.

Den kjente seiler, kommentator og forfatter, med blant annet VOR bok på samvittigheten, Gary Jobson er ikke umiddelbart enig i at det er byene som bør betale kostnadene ved disse besøkene. - Vi hadde stor suksess med Whitbread og Volvo de tre gangene regattaen besøkte Annapolis og Baltimore. Regattaens natur har imidlertid forandret seg stort siden da. Volvo bruker nå regattaen til egen markedsføring og corporate hospitality og istedenfor å kreve store summer fra vertsbyene, bør de heller betale byene for å stille fasilitetene til disposisjon, sier han.