Norske båter linet opp i havnen i Lerwick.
«Pluto» fra Åsgårdstrand forbereder seg til ny regattastart utenfor Lerwick.
Søren Blume redder spinnakeren.
Skipper Svein Andre Hol og Christoffer på «Ollie Royal».

Flott seilas tur-retur Shetland

Årets Shetland Race startet med kuling og avsluttet med silkeføre og stekende sol fra skyfri Bergenshimmel. Foruten enkelte mindre materielle skader på seil og utstyr foregikk den salte havseilasen uten dramatikk.

Publisert Sist oppdatert

Ikke mindre enn 57 båter var påmeldt til årets race, som også er 20-årsjubileum for Shetland-seilasen. Undertegnende hadde gleden av å være mannskap ombord på «Ollie Royal», en 38 fots Finngulf fra Askøy, som stiller i LYS-klassen 1,21-1,29. Svein Andre Hol (21) var skipper.

De første delen bød på slør med vind fra sydøst opp mot Oseberg. Etter dette lot vinddreiningen som skulle komme fra nordøst vente på seg noen timer, men det ble likevel en frisk seilas med vind bakfra den siste biten inn til Lerwick.

Bølger på opptil syv meter og vindstyrke på 20 m/s hadde vært den siste værprognosen på skippermøtet i Bergen dagen før regattastart. Med andre ord lå alt til rette for en rask overfart, og regattakomiteens leder Thorvald Haaberg ventet de første båtene til Lerwick allerede rundt klokken 1300 dagen etter. Haaberg bommet med et par timer; første båt var ikke helt overraskende den 21 fots mini-transat’en «Pluto», som passerte målstreken allerede etter knappe 22 timer.

Pluto først

Lille gule «Pluto» dro dermed i land både overall-seieren og doublehandklassen i seilasen mellom Bergen og Lerwick i Shetland. Skipper Karl Otto Book fortalte etter ankomst Lerwick at de hadde ligget på rundt ti knop i gjennomsnittsfart store deler av turen.

På andreplass overall, og klassevinner i LYS klasse 2, det vil si lystall mellom 1,21 og 1,29, kom «Ollie Royal» med Svein Andre Hol. I LYS klasse 1; det vil si båter med lystall til og med 1,20, vant Rolf Hermansen med båten «Hanna Marie». I LYS klasse 3, som er båter med lystall fra 1,29 og mer, vant «Roaring Forties» med skipper Peter Brandt.

Lite skader

Til tross for de tøffe værforholdene med opptil 20 meter per sekund i kastene og bølger på rundt syv meter ble det ikke meldt om noen ingen alvorlige skader, verken på båt eller mannskap. En brukket spinnakerbom, et ødelagt beslag og noen revnede spinnakere er det som er kjent i skrivende stund. Dette er skader som enten på imponerende vis ble reparert underveis eller under oppholdet i Lerwick.

Silkeføre hjemover

Etter mellom to og tre dagers opphold med festivaler, vikingskip i gatene og sosialt samvær i Lerwick krysset seilbåtene igjen startlinjen søndag formiddag, denne gangen med kurs for Bergen. I overskyet vær og med nordlig vind på ti-tolv sekundermeter forsvant båtene med de om lag fire hundre seilerne ut i havet mot øst.

Overfarten hjemover var betraktelig roligere enn turen fra Bergen til Shetland. Vinden minket ned til ca fem m/s utover natten, men tok seg opp igjen etter at solen sto opp og vi etter hvert kunne skimte det norske vestlandet med isbreer og hvite fjelltopper som stadig ble større. Første båt over streken ved Marsteinen var doublehanded-seilerne i «Ille Moro», med Ludvig Dae som skipper, som sammen med konkurrentene bakenfor kunne nyte en uvanlig vakker vestlandsdag på sjøen.

Den ferdige resultatlisten med de korrigerte tidene og plasseringene vil foreligge om kort tid, og premieutdelingen for sammenlagtseierene starter nå på Zakkariasbryggen klokken 1800 i kveld tirsdag.

NB; Flere Shetland Race-bilder vil ble lagt ut på denne siden i løpet av få dager.

Ler også mer om Shetland Race i Seilas nr 7, som kommer i slutten av august.