Madonna med Førstedama hakk i hel.
Bilbo

First 31.7 i sentrum under NORC regatta i Åsgårdstrand

Under NORC regattaen hadde First 31.7 Klassemesterskap. Milliways ble klassens beste båt, selv om den ikke nådde til topps i IMS-klassen.

Publisert Sist oppdatert

Etter fire regattaer på lørdag og en på søndag var det Milliways som stakk av med seieren i klassemesterskapet for First 31.7ene i NORC regattaen i Åsgårdstrand i helgen. De seilte jevnt bra og kom først i mål blant søsterbåtene i fire av seilasene. Kun ”Bilbo” kjempet seg foran i siste race på lørdag, noe mannskapet på utfordrerbåten var godt fornøyd med.

- Vi hadde bestemt oss for å gå inn mot land mens Milliways holdt seg lenger ute. Der var det mer vind så de seilte med treer, mens vi hadde ener og gikk for å møte skiftet ved land. Det viste seg å gjøre utslaget, sier skipperen på Bilbo, Andreas Wettre.

Også siste lens i seilasen på søndag ble spennende, da Madonna rundet først på toppmerket, med Førstedama hakk i hel og Milliways og Bilbo litt lenger bak. Båtene kom derimot bakfra med bedre vind og bunnmerkerundingen før målgang ble mildt sagt tett. Av 31.7ene var det nok en gang Milliways som trakk det lengste strået, mens Madonna kjempet seg inn like bak.

I klassen med de minste båtene vant X-332en Andante, mens Milliways endte opp som nummer fire. Bilbo og Madonna ble henholdsvis åtte og ni, og inntrykket blant First 31.7-seilerne er at det ikke er umulig for disse båtene å hevde seg i IMS sammenheng, med noe optimalisering i forhold til målereglene. Allikevel er det konkurransen i forhold til de båtene som er like, som appellerer ved denne typen regatta.

- Det som er morsomt med denne regattaformen er å være mange First 31.7 og seile på bane. Baneseilas er morsomt, sier Andreas Wettre, som også er leder i First 31.7 klasseklubben.

Seilingen blir derimot svært annerledes som minste båt i et felt der alle andre enn de med samme båttype seiler betydelig fortere, og man må tenke på en annen måte enn ved Lys-regattaer.

- Man blir fort overkjørt, og må vært fokusert på fri vind. Det går ikke uten videre å starte der det lønner seg, man må heller ta utgangspunkt i hva de andre, større båtene gjør. Vi fant ut at det som fungerte best var å starte i lo uansett. Da var det lettest å komme fri, og det fungerte som en grei taktikk med mye store båter.

Lederen i klasseklubben er allikevel bitt av basillen, og satser i likhet med Milliways på å være med i NORC-regattaen på Hankø i september.

- Vi planlegger å være med på Hankø, og håper at flere 31.7er blir med, for dette er bra arrangementer, det er sosialt og morsom seiling, sier Andreas Wettre.

I klassen med de store båtene var det Al Cap One som vant klart.

Alle fotos Otto Book