John Kostecki har den nødvendige selvtillit og konkurranseinnstinkt til å snu laget. foto Mikkel Thommessen
Marcel van Triest ser mange utfordringer på neste etappe som egentlig er som to separate seilaser. foto Mikkel Thommessen
Paul Cayard er fornøyd om han kommer på pallen sammenagt. foto Mikkel Thommessen
Mike Sanderson, - med trygg ledelse, og favoritt før den 5. etappen. foto Mikkel Thommessen

Det er kampen om 2. plassen som gjelder

Ingen tror for alvor tror de kan true Mike Sanderson og hans ABN1, hverken på neste etappe, eller sammenlagt. Derfor er det kamen om 2. plassen som gjelder når etappen til Baltimore starter imorgen.

Publisert Sist oppdatert

For øyeblikket er det dobbelt ABN Amro i tet, men mens ABN1 ser ut til å ha Volvo Ocean Race i sin hule hånd, må ungdomslaget i ABN2 regne med at konkurransen bakfra blir hardere og hardere. Det er håp om at kjølproblemene nå vil være et tilbakelagt stadium for alle og dermed kan Farr båtene som alle har måttet bryte en etappe være med i kampen om andreplassen. Det er mulig å hente 10.5 poeng på denne etappen og dermed kan rekkefølgen endre seg når båtene kommer til kai i Baltimore.

Sterkest av disse ser i øyeblikket Movistar ut til å være. Laget har god flyt og viste med seieren på den tredje etappen til Wellington at selv ikke ABN1 kan være helt trygge for Bouwe Bekking og laget hans som er det som ved siden av ABN1 har hatt mest tid på vannet. Samarbeidet mellom strateg og taktiker later til å fungere og trimmerne har lært seg å geare om båten etter forholdene.

ABN2 flyter fremdeles på resultatene fra de to første etappene, men har senere vist at de ikke lenger har noe fartsoverskudd på Farrbåtene. Det lette været som er forventet de første dagene taler ikke til båtens fordel og både Cayard og Bekking har reelle muligheter til å ta over annenplassen allerde på denne etappen.

Paul Cayard og hans pirater som startet forberedelsene senest har allerede utlignet det forspranget konkurrentene hadde ved starten av regattaen. Det har vært hevdet at skipperen Cayard er for dominerende til å skape god lagånd i teamet, men imotsetning hva mannskapet på søsterbåten Ericsson har greidd, har Piratene tilsynelatende god kontroll på seilgarderoben.

Ericssons lederteam med Magnus «Mange» Olsson, Johan Salen og Richard Brisius befant seg i den spesielle situasjon at de måtte rokkere ledelsen ombord etter svake resultater og satte derfor inn John Kostecki til å erstatte skipperen Neil McDonald. McDonald som selv av det samme lederteamet ble satt til å erstatte Roy Heiner på «Assa Abloy» etter den første etappen i forrige Volvo Ocean Race var deretter nær ved å ta inn forspranget til Kostecki som da vant seilasen. Det er små marginer i denne bransjen. Hva som fungerer i en sammenheng virker ikke nødvendigvis ikke i en annen. Innvendingene mot McDonald gikk i stor grad ut på at han tilbragte for mye tid under dekk med strategiske valg fremfor å være oppe og seile båten sammen med gutta. Laget kom sent igang med å utvikle sitt seilprogram etter å ha startet seilingen med feil seilmaker. John Kostecki sier til Seilas at han foran denne etapen håper å ha utlignet noe av konkurrentenes forsprang i denne avdelingen. Han har dessuten den nødvendige selvtillit og konkurranseinnstinkt til å snu den negative trenden for laget.

Rios hjemmefavoritt Torben Grael har til tross for minimal havseielerfaring fått bra fart på båten og er også med i kampen om andreplassen. Den brasilianskie båten har fått mye hjelp av Knut Frostad som nå også har seilt med båten fra Cape Town og de tre etappene til Rio. Ikke minst har navigatøren Marcel van Triest som har seilt to jorden rundt seilaser med Knut hat glede av å ha nordmannen ombord. Samarbeidet mellom navigatør og taktiker er viktig i dette gamet, og Marcel sier til Seilas at han klart har hatt for lilten tid sammen med Grael til at dette samarbeidet kan fungere optimalt. Han sier også at den kommende etappen blir en av regattaens vanskeligste med mange fallgruber underveis ved passering av Ekvator, Doldrums og stillebeltet sør for Bermuda. Han deler etappen i to, før og etter passeringen av poengpunktet ved Fernando da Noronha. De første to dagene blir vanskelige med lett og skiftende vind og byger. Senere blir det østlige passatvinder med passering av høtrykket sør for Bermuda som det største hinderet på veien til Baltimore. Etter ca 5000 nm er båtene ventet i mål 20. april.

Rekkefølge etter fire etapper:

1. ABN AMRO ONE, Mike Sanderson (NZL) 52.5 poeng

2. ABN AMRO TWO, Sebastien Josse (FRA) 36.5 poeng

3. Pirates of the Caribbean, Paul Cayard (USA) 31.5 poeng

4. Movistar, Bouwe Bekking (NED) 31.0 poeng

5. Brasil 1, Torben Grael (BRA) 28.5

6. Ericsson Racing Team, John Kostecki (USA) 23.5 poeng