Selger 10.000 flere biler
Selger 10.000 flere biler
Selger 10.000 flere biler
Selger 10.000 flere biler

Selger 10.000 flere biler

Volvo Ocean Race er direkte årsaken til at Volvo selger 10.000 flere biler årlig. Beregningen er gjort av folk som kan relatere effekten av økt eksponering og andre markedstiltak i forbindelse med regattaen

Publisert Sist oppdatert

Bare TV dekningen på verdensbasis har økt med 214% til januar i år og når regattaen avsluttes i Gøteborg i juni vil den samlede eksponeringen på TV ligge tilsvarende over det den var da Volvo Ocean Race ble avsluttet i 2002. Antall trykte artikler vil ligge ca 25% over forrige gang, mens internettnedlastninger lilgger på et 75% høyere nivå til tross for at mange mener at sidene er kjedelige og vanskelige å finne frem i. I tillegg har Volvo Ocean Race i samarbeid med Ericsson utviklet en portal på mobiltelefon der antall nedlastninger har gått over all forventning.

VOR sjefen Glenn Bourke lover derfor at man i god tid før avslutningen av årets regatta i Gøteborg vil ha programmet klart for det neste Volvo Ocean Race som nå alle regner med blir en realitet. Bourke er idag usikker på om det blir en regatta der man skal redusere kostnadene for deltakerne ved å ha færre havneanløp og strengere restriksjoner på designernes frihet til å utvikle båter, eller om regattaen blir mest kostbar og skal ta lengre tid fordi man vil anløpe havner i fjerne Østen, India og Midtøsten der markedet for Volvo er i sterk vekst. Mye vil avhenge av om man lyktes i å gjennomføre planene om et Volvo Pacific Race til neste år. Bourke hevder at han til nå har tre båter klare, men at han vil trenge fem på startlinjen for å gjennomføre regattaen.

Skal man kutte kostnader kan veien å gå være å innføre standardiserte skrog, kjøl og eller rigg. En veteran som Gurra Krantz mener at designeren frihet bør være begrenset til å utforme interiør- og dekksløsninger. Vel så viktig som å kutte kostnader er for øvrig å tilby sponsorene et best mulig kommersielt produkt, sier Krantz.

Bourke har hatt mer enn 250 samtaler med meningsberettigete seilere, markeds- og mediefolk og regattaarrangører. Alle har forskjellige meninger og ideer. Til syvende og sist blir det opp til Bourke å fremme instilling til Volvoledelsen. Uansett blir det tatt beslutninger som vi være kontroversielle, sier han. - Om jeg har 51% rett er jeg fornøyd, sier han til Seilas.