– Hvis båtene var utrygge ville jeg trukket meg

– Hvis båtene var utrygge ville jeg trukket meg

Alle problemene med de nye VOR-båtene har ført til at flere har stilt spørsmålstegn ved sikkerheten i forbindelse med årets seilaser. Ericsson-kaptein Neal McDonald er likevel blant dem som mener at man ikke kan skylde på båtene eller arrangøren for ødeleggelsene som har oppstått.

Publisert Sist oppdatert

Hvis man skulle forvente at noen av årets kapteiner skulle henge seg på en «jeg -hater-svingkjøl» - kampanje, burde Ericssons Neal McDonald være en god kandidat. Overraskende nok er McDonald enig med ABN AMRO ONEs kaptein Mike Sanderson og de andre som deltok på sist ukes diskusjonsforum vedrørende sikkerheten i årets race: båtene er så absolutt gode nok, både for VOR og for selve sporten. Volvo 70 reglene gjør det mulig å seile raskere båter med færre personer ombord, noe som gjør sporten mer spennende. McDonald motsier likevel påstandene om at arrangørens regler har satt deltakernes liv og helse i fare. – Båtene er i seg selv ikke farligere enn vi lager dem, sier McDonald, og henviser til at det er seilernes egne ønsker om raskere båter som bestemmer hvorvidt båten blir farlig eller ikke. Ericsson-kapteinen mener at det seilerne selv som ved å presse båten og seilene til det ytterste skaper farlige situasjoner. – Hvis man hadde seilt med stormseil hele veien ville man kunnet seile jorden rundt på en enkel og trygg måte. Men da vinner man ikke. Så det hele dreier seg om å finne en balanse mellom det trygge og det raske. Selv ville kapteinen trukket seg fra racet hvis han anså båtene som farlige. Samtidig minner han om at et race som VO aldri kan bli hundre prosent trygt.