Piratene taper - nye kjølproblemer

Paul Cayard og hans Pirates of the Carbean tapte 40 nm til Movistar fra 2200 igår til 0400 idag og mister dermed 3 plassen. Sprekker i området rundt kjølen vekker ny uro. ABN2 fortsetter å holde størst fart i feltet.

Publisert Sist oppdatert

Båtene holder nå stor fart mot det neste poenggivende waypointet som er Eclipse Island ved Australias sørvestre odde. Raskest av alle er ABN2 som tok 6 nm på lagkameratene på de siste seks timene. Langsomst gikk det med Piratene. Cayard meldte i går at festet til kicken mellom bommen og masten hadde røket. Senere, kl 1845 merket mannskapet at det var oppstått sprekker i området rundt kjølsystemene og at det strømmet vann inn i båten. Vannmengdene var og er håndterlige, men skipperen Paul Cayard besluttet omgående å redusere seil. Foto og video ble tatt og sendt til konstruktøren Bruce Farr. Etter flere timers samtaler mellom båt og konstruktør slo man seg ngenlunde til ro med siatuasjonen og besluttet å forstette østover under redusert seilføring, med ca 12 knops fart. Nå har man i dagslys har kunnet studere tegninger over det aktuelle området, men det er ikke klart om skaden er strukturell eller overfladisk. Nye bilder og video er sendt til konstruktøren. Tester med 0, 20 og 40 graders helning av kjølen har vært. 40 grader virket alarmerende med åpning av sprekkene og mer vann i båten. En helning på 20 grader synes imidlertid å være akseptabelt. Det vil neppe bli klart før båten når land og kan settes på det tørre hvor stort omfanget av skaden er. Det er helt umulig å foreta en grundig inspeksjon fra båten når den er i sjøen. De neste 30 timer ventes å gi gode vindforhold med tanke på å komme raskt og trygt til Australia og ettersom det ansees å være viktig å komme seg raskest mulig til havn har skipperen besluttet å seile til 80% av kapasitet med 20 graders helning av kjølen. Cayard forsikrer om at alt er vel og at alle forholdsregler tas.