Vareopptelling viser en annen hverdag

Fire «Camper»-containere bugner av utstyr. I årets Volvo Ocean Race er det ikke slik.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: De tre utstyrscontainerne inspiseres i Alicante. (Foto: Jan Muren)

I forbindelse med starten i Volvo Ocean Race i Alicante i Spania, var Per Ottar Skaaret og en delegasjon fra «Wolfpack» der for å se på, men også for å gjennomgå de fire containerne som fulgte med kjøpet av VO 70-en «Camper».

–  Hummer og canari er vel en bra beskrivelse av innholdet i containerne. Teamet i forrige Volvo Ocean Race hadde virkelig alt som skulle til for omfattende reparasjoner og vedlikehold, forteller Jan Muren til Seilas.

De fire containerne består av tre med seil, utstyr og verktøy – og en kontor-container.

Felles funksjon

I de tidligere racene har lagene selv måttet stå for alt utstyr, reparasjoner og logistikk. Fra i år av er dette annerledes.

– I dagens Race er alle disse funksjonene felles og ivaretatt av arrangøren, noe som gir store besparelser på utstyr, personer og logistikk. I følge VOR-boss Knut Frostad fortsetter utviklingen av felles funksjoner og deling av ekspertise for å spare kostnader for alle team, sier Jan Muren. 

– Ser man på hele bildet, inkludert tilreisende gjester og markedsaktiviteter knyttet til teamene er det fremdeles stort potensiale for kost-optimalisering, sier Frostad.

– Det betyr at sportslig er utfordringen minst like stor som før, men veien til start er blitt vesentlig lettere, mener Muren.

De fire «Camper»-containerene, blir nå etter hvert flyttet til team-basen på Framnæs i Sandefjord.

– Kanskje vil de kunne danne stammen i en «offshore racing hub», spør Jan Muren seg.