Strikken strammer seg

Avstanden mellom første og siste båt er halvert og tetduoen er blitt til trio i Volvo Ocean Race.

Publisert Sist oppdatert

Det er nå det er viktig ikke å miste kontakten med teten. Første båt inn i jetstrømmen mot Syd Afrika har en stor fordel ettersom denne vinden gjerne står og gir feiende unnavindsseilas hele veien inn til etappemålet i Cape Town. Utfordringene her er å holde seg unna høytrykket rundt St. Helena og å unngå skade på båten. Under siste Volvo Ocean Race brakk Puma-båten masten på denne etappen etter å ha kjempet helt i teten og måtte søke nødhavn på verdens mest avsidesliggende bebodde øy, Tristan da Cuhna der båt og mannskap ble hentet av lastebåt.

Team Vestas Wind med skipper Chris Nicholson og navigatøren Wouter Verbraak lå tidligere i uken sist i feltet, mer enn 100 nautiske mil bak teten. Verbraak uttalte da skepsis mot å holde langt vest som ledende Uabu Dhabi og Brunel. Disses kortsiktige gevinst i forhold til konkurrentene viste seg å holde, men Vestas har jevn og trutt tatt innpå takket være en gunstigere vindvinkel som har gitt større press mens det enda var lett og ustabil vind.

Nå skiller det bare 26 nm fra ledende Abu Dhable til Vestas Wind på 3. plass, mens Brunel på 2- plass ligger 13 nm bak. SCA har passert Mapfre, begge med såvidt over 100 nm til teten. Rekkefølgen er imidlertid noe misvisende ettersom distansene måles i forhold til Cape Town, og båten fortsatt seiler bort fra målet i søken etter vinden spm skal bringe dem på toget til Syd Afrika.