Fiskegarn i løypa

Den som skal vinne etappen fra Abu Dhabi til Sanya må styre klar av de mange fiskegarna i farvannet.

Publisert Sist oppdatert

De første to døgn på den tredje etappen i Volvo Ocean Race har vært preget av lett vind, mye skipstrafikk og fiskegarn. Båtene er nå ute av Persiabukta og utenfor ekskusjonsområdet langs den iranske kysten. Ruten til Sanya bringer båtene gjennom den bengalske bukt, gjennom Malaccastredet som er et av verdens mest trafikerte områder for skip, og etter å ha passert Singapore, direkte til kinesiske Sanya. - Dette blir en av regattaens vanskeligste etapper, sier Team Brunel navigatøren Andrew Cape. - I det indiske hav vil vi risikere å møte små øyer, pirater, avfall og flytende containere, for ikke å snakke om enorme lasteskip, garn og fiskebåter uten lys eller kommunikasjonsutstyr. Den delen av det Indiske hav vi skal gjennom er heller ikke skikkelig kartlagt og havbunnen er i bevegelse slik at dybdeforholdene endrer seg og kartene derfor er lite representative. Derfor må vi stole på radaren og AIS for kryssende trafikk. Den som skal vinne etappen må være både god og heldig, sier Cape.

Etter to annenplasser på de første etappene er nå Dongfeng spesielt på hugget. Å vinne etappen frem til hjembyen Sanya betyr alt for den fransk-kinesiske båten som nå har sikret seg en liten ledelse på konkurrentene som ligger samlet.

Leg 3 Position Report (03:40 UTC)

1. Dongfeng Race Team, Charles Caudrelier (FRA), 4361.1 nm Distance to Finish

2. Team Alvimedica, Charlie Enright (USA), 6.5 nm DTL 

3. MAPFRE, Iker Martinez (ESP), 7.3 nm DTL

4. Team Brunel, Bouwe Bekking (NED), 7.6 nm DTL

5. Team SCA, Sam Davies (GBR), 8.1 DTL

6. Abu Dhabi Ocean Racing, Ian Walker (GBR) 8.1 DTL

7. Team Vestas Wind, Chris Nicholson (AUS), Suspended racing  

Dongfeng. Begge fotos: Sa​m Greenf​ield/Don​gfeng Ra​ce Team