Sanya, den største stopover suksess i Volvo Ocean Race historien.

Frostad forsvarer ruten via Asia

VOR veteran Paul Cayard mener Volvo Ocean Race bryter med regattaens sjel ved å flytte seilasen fra sydishavet til Asia. Knur Frostad er ikke enig.

Publisert Sist oppdatert

Da man for første gang i 2008-9 la om ruten til India til Qingdao i Kina, var det få sponsorer utenom Volvo som så mulighetene i regionen. I Kina var det få som visste noe om seilsport, for ikke å snakke om regattaen. Likevel ble dette starten på noe stort.

Da man i 2011-12 anløp Abu Dhabi og flyttet anløpet i Kina til ferieparadiset Sanya lenger syd, var dette det største stopover noen sinne målt i kommesielle aktiviteter. Det var første gang på 20 år at en besøkshavn hadde større besøk enn ved regattaens start, med nesten 7000 gjester til etappestarten i Sanya. - Det var ikke så mye på grunn av kinesiske selskaper, men for alle andre som var involvert var Volvo Ocean Race med på å åpne et gigantisk marked. Derfor er denne ruten nå essensiell for regattaen, sier Knut Frostad

- Selv om det kommersielt har mye for seg, kan man selvfølgelig argumentere at det seilemessig er en omvei. Jeg var skeptisk i utgangspunktet til å eliminere seilingen gjennom hele sydishavet, sier Frostad, - men etter at vi nå har gjennomført to seilaser der vi har vært vitne til de tøffeste forholdene i hele seilasen nettopp gjennom denne regionen, ser jeg at ruten henger godt sammen med regattaen sjel. Disse etappene er utfordrende ved at de representerer unike stategiske valg. Vær, vin og strøm gjør store utslag.

Den asiatiske ruten 2014-15

Etappe 2: Cape Town, South Africa til Abu Dhabi, UAE

Etappe 3: Abu Dhabi, UAE til Sanya, Kina

Etappe 4: Sanya, Kina til Auckland, New Zealand

Rekkefølgen på den tredje etappen der Dongfeng har ledet fra start:

kl 0340 UTC

1. Dongfeng 3519 nm til mål

2. Brunel + 4.5 nm

3. Abu Dhabi + 14.5 nm

4. Alvimedica + 24.7 nm

5. Mapfre + 30.4 nm

6. SCA + 31.3 nm