Kineserne tok en «kineser»

 Kinesiske «Dongfeng» har hatt en trøblete start på den krevende etappen gjennom sydishavet. Den ble ikke bedre etter gårsdagens «kineser»

Publisert Sist oppdatert

Det måtte skje før eller senere på den krevende teappen gjennom Sydishavet fra New Zealand til Kapp Horn, at en eller flere av båtene opplevde sin kineser, det vil si at båten mister kontrollen mot le og foretar en ufrivillig jibb. Litt pussig kan man da si, at for mange av seilerne på «Dongfeng» som aldri hadde opplevd en kineser før, måtte de på en kinesisk båt for å få med seg den erfaringen.

Det var særlig vanskelige forhold med 30 knops vind og mer i kastene, vinden rett i hekken og ekstremt mørkt. Med kun vindinstrumentene å hvile øyene på samt en vag følelse av den relative vinden, sier det seg selv at det når båten jager ned i bulgedalene blir det svært krevende å styre. Da opphører vanlig regattaseiling og man går over i kampen for å overleve.

Plutselig lå de der, «Dongfeng» og mannskapet. Det tok bare et par sekunder. Ingen skadet og ingen ødeleggelser, men mye krefter og tidstap for å få båten på rett kjøl igjen. Mellom to og tre timer tapt, og når konkurrentene fosser avgårde i 20 knop eller mer, sier det seg at man ikke skal bruke for mye tid på den slags manøvre før man blir liggende håpløst bak.

300 liter vann fant også veien ombord, gjennom en ventilluke og via soveposen og køya til mediemannen der også et kamera og e GoPro lå tilsyneatende trygt. Begge druknet i dusjen. Derfor denne filmen fra det russiske laget tatt under Volvo Ocean Race i 2008-9. Disse hadde i det minste anstendighet nok til å jibbe i dagslys. 

Abu Dhabi har benyttet vinden til å koble fra bremsene og har kuttet kraftig ned på Brunels forsprang. Men det har ikke vært ute risiko. Båten har mistet styringen og broachet flere ganger og 37.1 knop har vært registrert i loggen-

Rekkefølge kl 0640 UTC 23. mars:

1. Team Brunel 4431.4 nm til mål - 20 knop

2. Abu Dhabi + 8.1 - 19 knop

3. Mapfre + 34.2 - 19 knop

4. Alimedica + 35.6 - 20 knop

5. Dongfeng + 67.7 - 19 knop

6. SCA + 97.9 - 7 knop


FRa «Dongfeng», begge fotos Yann Riou