Heftige linjer.
En rorkult på hvert sitt ror. Løsningen gir en fantastisk direkte styring, er billig og sparer plass. Hvorfor har ikke flere båter denne løsningen.
Kutterstag med hardvindsfokk.
Akterkabin på babordsiden. Bad med ekstra køye og stuerom på styrbord.
Bilvindu i front av overbygget.
Franskmenn må ha kartbord.
Langsgående og stort salongbord med versjonen med vippekjøl.
JPK 38 FC er først turseileren fra verftet. Nå bygges det også en 44-foter for langturseiling.
RASK: JPK 1080 vil i 80 prosent av tilfellene seile raskere enn JPK 38 FC, men har langt lavere måletall.
Jean-Pierre Kelbert startet med å bygge seilbrett før han satset på seilbåter. Båtene han har blitt trendsettere, og er nå også kommet til Norge.
Seilas så JPK 38FC under båtmessen i La Rochelle i fjor høst.

Turseiler med turbo

JPK 38 FC er bygget for turseiling, men stiller i racingklassen hvor den må seile fortere enn Xp38 i Færder’n.

Publisert Sist oppdatert

Den nye bølgen av lette franske turseilere blir heftig straffet i NOR rating. JPK 38 FC som kan beskrives som en blanding av en RM 1070 og en J/111 har fått måletall på hele 1,0680. Til sammenligning har XP 38 «Breezin» med karbonmast bare 1.0399. 38-foteren skal i følge måletallet være en av de raskeste i T40-klassen, mye raskere enn Arcona 410, Bavaria 42 Match og Elna 410. Den eneste regattabåten som er raskere er «Magic», en King 40. Aller høyest måletall har en annen lett turseiler, Pogo 10.50 med 1,0730. Det er en båt på bare 34,5 fot som i år blir erstattet med en ny modell. Pogo 36 blir en turseiler som blir enda raskere.

Ikke for regatta

JPK er et lite fransk verft som er eksperter på å utvikle regattabåter med gunstig måletall. JPK 10.10 vant Fastnet over-all i 2013, og det med kun to om bord. JPK 38 FC, hvor de to bokstavene står for Fast Cruiser, er laget for turseiling, og tegnet uten tanke på måleregler. Er vi tilbake til 80-tallet? Da ble det også utviklet båter utenom den tids måleregel, båter som hadde langt bedre egenskaper. Det er en tankevekker at moderne turseilere skal seile raskere enn våre beste regattabåter.

Feil måletall

JPK 1080, som ble kåret til Årets Båt i Europa, er optimalisert for IRC. Det 36 fots lange båten ville fått ett NOR Rating-tall på 1.0205, basert på måletall fra sammenlignbare båter. Vi har snakket med Jean-Pierre Kelbert, mannen bak JPK om JPK 38 FC styrker og svakheter.

–JPK 38 FC eren lett båt med mye seil, men JPK 1080 vil være raskere enn JPK 38 FC i 80 prosent av forholdene. 38 FC har mye våt flate, og trenger derfor mye seil. Den er ekstremt rask på slør med vindvinkel fra 50 til 140 grader. Den er også rask på kryss, men kan ikke sammenlignes med smalere båter med tung kjøl, forklarer Kelbert.

JPK 38 har høyere måletall enn en båt som seiler raskere i 80 prosent av tiden.

Trendskifte

Mens alle de store verftene sliter med dårlig marked, så går de små verftene så det suser. Pogo, RM og JPK har ordrebøkene fulle, men så bringer de også noe nytt på markedet. Se opp for Pogo 30 «Stutt Tjukken», Pogo 10.50 «Ellebellebatå» og JPK 38 FC «Sinus». Turbåter som har tatt et bykst forbi våre regattabåter. Måleregler er utviklet for at eldre båter skal konkurrere mot nye, men dette hindrer også en naturlig utvikling.