America’s Cup-finalen starter lørdag

Tilbake til start

Tilbake til start

Lørdag klokka 1500 starter første match i 2007-utgaven av America’s Cup, verdens eldste sportskonkurranse, utenfor Valencia i Spania. På startlinjen finner vi gamle kjenninger fra forrige cup utenfor Auckland, sveitsiske Alinghi og Emirates Team New Zealand. Forrige møte i AmCup endte med et smertelig 0-5 tap for ETNZ. Denne gangen blir det ikke slik.

Publisert Sist oppdatert

Det er overordnet 4 faktorer som må stemme for å vinne America’s Cup. Man trenger først og fremst en meget god båt med gode seil. Båt og seil må være godt tilpasset de forholdene man får under seilasene og enormt mye skvalpesjø fra 100vis av tilskuerbåter. Bommer man på de «typiske» forholdene, eller at forholdene rett og slett er uvanlige for årstiden, kan det bety trøbbel.

I 2003 blåste det mye mer enn det som var forventet, og dette førte til vann om bord og brukket bom og mast for TNZ. Utgangspunktet var nok for dårlig, men dette ble bare så vldig synlig når været slo seg vrang. Den som har den raskeste båten under de rådende forholdene, vinner. Slik har det alltid vært og slik kommer det nok til å bli igjen.

FØR OG NÅ. Under en av de første cupene som gikk i USA, hadde utfordreren seilt over fra England på vei til seilasen. Selvfølgelig valgte forsvareren da å seile på en tid av året d det ofte var lett vind. Vi kan jo tenke oss hvordan dette gikk, og hvorfor det tok så mange år før AUSTRALIA II endelig fikk «the ugly mug» ut av skapet i New York Yacht Club.

Nå flyfraktes AmCup-båter «lett» fra kontinent til kontinent, og de utvikles og bygges med stor omhu for å treffe de lokale forholdene. Man regner med at det samlet sett for alle team er gjort modelltester med over 1000 modeller og gjort 100.000vis av CFD-analyser for å utvikle lørdagens konkurransebåter.

TO GODE BÅTER. Nå har man den båten man har og kan gjøre justeringer på seil, kjøl og ror. Men dette er nok i boks nå 30 timer før start. Bulben er skrudd fast og måleren har gitt sitt samtykke. Det er ingen tvil om at det er to meget bra båter som stiller til start, kanskje en liten fordel for Alinghi som tross alt satt med den suverene vinnerbåten etter siste AmCup.

MANNSKAPET AVGJØRENDE. På de korte banene i Valencia betyr crew-handling mer enn før, og på dette området har vi sett en enorm utvikling, spesielt for ETNZ. Fra å være middelmådige i starten, løftet de seg og avsluttet Louis Vuitton Cup med 5 seiere over de erfarne italienerne i Luna Rossa. Noen av jibbene i skvalpesjø og spaknende vind var helt utrolige å se. Man skal ikke bomme mye før spinnakeren faller og man blir overseilt av den hissige konkurrenten rett bak.

Min egen erfaring tilsier også at er det noe newzealendere kan, er det å seile. Det er som nordmenn og ski. Relativt til Alinghi tror jeg ETNZ mannskapsarbeid kanskje er litt bedre, mest fordi LV-Cup har gitt en fantastisk tune-up.

VÆRET. Faktor 3 er vær-teamet. Skal man vinne en match i AmCup, er man avhengig av meget presis informasjon om forholdene på banen og hvordan dette kommer til å utvikle seg 5-15 minutter etter at radioutstyret kastes over bord i en plastpose 5 1/2 minutt før startskuddet.

Seilerne beskriver dialogen med sine vær-team som en 2 timer lang diskusjon som leder opp til at rormann og taktiker om bord bestemmer seg for en hovedplan og et «recovery» alternativ.

Begge lag har gode værteam, men igjen tror jeg at hardkjøret i LV-Cup kan være avgjørende for hvem som kommer best ut. Det er ikke mye flaks og tilfeldigheter ute å går, men usikkerhetene kan slå begge veier, og man må alltid ha øynene med seg.

FAKTOR X. Faktor 4, kalles av mange faktor «X», det ukjente, det man ikke kan teste eller beregne. Det er psyken.

Tenk deg forrige cup der TNZ-rormannen Dean Barker stillte opp mot sin gamle læremester Russell Coutts som sto ved Alinghis ror. Alinghi hadde et enormt overtak ute på banen, til tross for «Loyal»-kampanjen som forsøkte å spille på bruddet med TNZ. Coutts og flere andre sentrale ble etter seieren i 2000 kjøpt av sveitsiske Alinghi.

Nå er Coutts ute av Alinghi, og Barker har fått 4 nye år med tøff matching. Alinghi har enorm erfaring om bord, langt mer enn ETNZ, men på lørdag er de mer på like fot enn sist.

Det avgjørende kan bli at ETNZ nå har Grant Dalton om bord. Han er både leder i teamet og en svært habil seiler. I Valencia hørte vi han si at han har seilt regatta 7 ganger rundt jorden og vunnet 4. Han har det en solid leder trenger når det drar seg til for alvor, og han står midt i gjengen av seilere om bord.

Det blir tøfft og spennende, og de som har Viasat Sport 3 kan følge alle matcher direkte., mens andre kan følge med på nett via animasjon og lyd. Jeg tror det blir 5 - 2 til....