Americas Cup

Louis Vuitton trekker seg

Louis Vuitton trekker seg

Luksusmerket Louis Vuitton likte ikke alt pengefokuset som Americas Cup har fått, og nå har de trukket seg som sponsor for utfordrer regattaene etter å ha vært med siden 1987.

Louis Vuittons deltakelse i Americas Cup er en av de lengste sponsoratene i internasjonal seilsport. Utfordrer regattaene er sterkt forbundet med varemerket Louis Vuitton.

OVER. Men nå er det slutt. Ryktene om at de ikke ville være med mer har svirret lenge, men først nå ble det klart at de har trukket seg som sponsor for utfordrer regattaene i den 33. utgaven av Americas Cup.

En av grunnene er at Louis Vuitton opp gjennom årene har vært sterkt involvert i markedsføring og PR rundt utfordrer regattaene. De har dermed kunne sette sitt klare preg på hvordan hele eventet ble kommunisert. Da Alinghi tok over for det 32. Americas Cup så ble det Americas Cup Management som tok over denne rollen, og Louis Vuitton fikk ikke så mye å si lenger.

FEIL. Den nye profilen som ACM la på kommunikasjonen likte ikke Louis Vuitton ledelsen. De mente at den nye AC profilen ikke var i samsvar med verdiene til luksusmerkevaren de selv representerer.

Louis Vuitton vil beholde Americas Cup som en kompakt, elitistisk og up-market event. Men hvis Americas Cup vil bevege seg videre er det kanske andre partnere som kan være de rette.

I følge de ferskeste ryktene er ACM i diskusjon med Rolex for en mulig sponsoravtale. Rolex har også en lang historie med involvering i seilsporten.