Big business

Seiling stor innen sponsing

Seiling stor innen sponsing

Internasjonal seiling er den tredje største sponsorsporten i Europa viser en fersk undersøkelse. Det er bare fotball og motorsport som henter inn mer penger.

Det er det britiske selskapet International Marketing Report som har analysert de 2000 største sponsor avtalene i Europa. De to sportene som bedriftene benytter til å promotere sine virksomheter er ikke uventet fotball og motorsport. De tar inn utrolige 70 prosent av alle sponsorpengene i det europeiske markedet.

På en god tredjeplass havner seiling. De tar inn rundt to milliarder norske kroner. Det er bare fire prosent av det totale europeiske sponsorbudsjettet.

- Seiling har klart å tilpasse den forretningsmodellen som motorsport bransjen har benyttet for å bli store innen sponsing. Det har gjort at de har tiltrukket seg mange telekom-selskaper. Telekom-selskapene står for 12 prosent av alle sponsoravtaler i Europa. Disse selskapene bruker seiling til å vise frem sine tjenester og løsninger, og det gjør også seiling mer attraktivt, sier Simon Rines, som har foretatt undersøkelsen.