OL ikke lenger det eneste målet
Norges Seilforbund vil satse stort på storbåtseiling
På samme måte som de satser på jolleseiling og OL, ønsker Norges Seilforbund nå også å satse på storbåtseiling på lik linje. Gjennom prosjektet NORSTEAM håper de å få til en utviklingsmodell og en karrierestige for seilere som satser på denne typen seiling.
Under shorthanded-seminaret på Dronningen i går luftet styremedlem i NSF, Pål Karsten Fevang, for første gang seilforbundets planer og tanker om en målrettet satsing på storbåtseiling.
DE FLESTE SEILER STOR BÅT. – Man kan vel si det slik at dagens styre er veldig oppmerksomme på at majoriteten av seilerne i landet bedriver seiling i større båter, sier Fevang, som SEILmagasinet fikk i tale etter seminaret.
NSFs tanke er å lage en tilsvarende utviklingspyramide som den man har for jolle- og kjølbåtseiling, der seiling på foreningsnivå er grunnplanet og OL er toppen.
GAMLE FORBILDER. I NORSTEAM – som er en forkortelse for Norwegian Steam, som var fellesnavnet på alle nordmennene som i mellomkrigstiden var meget attraktive mannskaper på de amerikanske America’s Cup-båtene – utgjør også «onsdagsregattaene» grunnplanet, mens Volvo Ocean Race og America’s Cup er toppen. For å komme til toppen må det etableres både et landslag og et rekrutteringslag innen storbåtseiling, og Fevang ser for seg at både hele lag og enkeltseilere kan inngå på disse lagene.
– Vi har sett at det har dukket opp spredte seilsyndikater i Norge som er villige til å satse stort og internasjonalt. Et eksempel er «Team Bergen». Alle disse syndikatene vil ha en del fellesbehov, og det er disse fellesbehovene vi i NSF kan hjelpe til med. Det gjelder for eksempel tilgang til medisinsk ekspertise, trenere og trening, logistikk for å nevne noe. I stedet for at hver og en skal etablere dette, er dette noe NSF kan bidra med å bygge opp i en felles pool, sier Fevang.
DELE POTTEN PÅ TO? Norges Seilforbund er ikke kjent for å vasse i penger, og forbundet har i alle år hatt et nedfelt prinsipp om at penger ikke skal brukes før man har dem.
– Innebærer dette endrete fokuset at det vil bli tatt midler fra jolleseilerne og den delen av seilsporten?
– Nei, overhodet ikke, forsikrer Fevang.
– Vi ser for oss at satsingen på NORSTEAM i det store og hele blir finansiert gjennom midler fra sponsorer og næringslivet. Vi har erfart at næringslivet både er interessert i og har glede av seiling med store båter i sin bedriftsutviklingen, og det er gjennom et samspill på dette planet vi håper å skaffe midler til NORSTEAM. Vi tror faktisk vi gjennom NORSTEAM vil kunne ha en svært attraktiv vare å tilby næringslivet, sier Fevang.
SEILERNE ER VAREN. Han antyder at skal man lykkes i å komme i gang, må det en felles dugnad til, hvilket innebærer at de seilerne og lagene som har avtaler med næringslivet, må avse noe inn til fellesskapet. Et 20/80-forhold anslår han. Lagene og seilerne er dessuten «varen» NSF skal selge, og de må derfor stille med båter og mannskaper når næringslivet skal «hente ut» det de har kjøpt; opplevelser om bord og sammen med seilerne.
– Jeg er klar over at dette kan høres ut som et luftslott, men vi vil prøve å få det til – og det har jeg tror på at vi skal klare. Men det skjer ikke noe om vi ikke får fatt i ressurser til å drive dette, sier Pål Karsten Fevang, som har hatt med seg kapasiteter som Knut Frostad, landslagssjef Espen Guttormsen, OL-sjef Bjørn Lofterød, Sverre Valeur fra «Team Bergen» og NORC i skapelsesprosessen av dette nye NORSTEAM-prosjektet.
Og målet med det hele er ved siden av å kunne stimulere til ytterligere bredde og kvalitet innen storbåtseiling, en gang i fremtiden å kunne avlevere moderne utgaver av «Norwegian Steam» til regattaer som Volvo Ocean Race og America’s Cup.