OL ikke lenger det eneste målet

Norges Seilforbund vil satse stort på storbåtseiling

Norges Seilforbund vil satse stort på storbåtseiling

På samme måte som de satser på jolleseiling og OL, ønsker Norges Seilforbund nå også å satse på storbåtseiling på lik linje. Gjennom prosjektet NORSTEAM håper de å få til en utviklingsmodell og en karrierestige for seilere som satser på denne typen seiling.

Publisert Sist oppdatert

Under shorthanded-seminaret på Dronningen i går luftet styremedlem i NSF, Pål Karsten Fevang, for første gang seilforbundets planer og tanker om en målrettet satsing på storbåtseiling.

DE FLESTE SEILER STOR BÅT. – Man kan vel si det slik at dagens styre er veldig oppmerksomme på at majoriteten av seilerne i landet bedriver seiling i større båter, sier Fevang, som SEILmagasinet fikk i tale etter seminaret.

NSFs tanke er å lage en tilsvarende utviklingspyramide som den man har for jolle- og kjølbåtseiling, der seiling på foreningsnivå er grunnplanet og OL er toppen.

GAMLE FORBILDER. I NORSTEAM – som er en forkortelse for Norwegian Steam, som var fellesnavnet på alle nordmennene som i mellomkrigstiden var meget attraktive mannskaper på de amerikanske America’s Cup-båtene – utgjør også «onsdagsregattaene» grunnplanet, mens Volvo Ocean Race og America’s Cup er toppen. For å komme til toppen må det etableres både et landslag og et rekrutteringslag innen storbåtseiling, og Fevang ser for seg at både hele lag og enkeltseilere kan inngå på disse lagene.

– Vi har sett at det har dukket opp spredte seilsyndikater i Norge som er villige til å satse stort og internasjonalt. Et eksempel er «Team Bergen». Alle disse syndikatene vil ha en del fellesbehov, og det er disse fellesbehovene vi i NSF kan hjelpe til med. Det gjelder for eksempel tilgang til medisinsk ekspertise, trenere og trening, logistikk for å nevne noe. I stedet for at hver og en skal etablere dette, er dette noe NSF kan bidra med å bygge opp i en felles pool, sier Fevang.

DELE POTTEN PÅ TO? Norges Seilforbund er ikke kjent for å vasse i penger, og forbundet har i alle år hatt et nedfelt prinsipp om at penger ikke skal brukes før man har dem.

– Innebærer dette endrete fokuset at det vil bli tatt midler fra jolleseilerne og den delen av seilsporten?

– Nei, overhodet ikke, forsikrer Fevang.

– Vi ser for oss at satsingen på NORSTEAM i det store og hele blir finansiert gjennom midler fra sponsorer og næringslivet. Vi har erfart at næringslivet både er interessert i og har glede av seiling med store båter i sin bedriftsutviklingen, og det er gjennom et samspill på dette planet vi håper å skaffe midler til NORSTEAM. Vi tror faktisk vi gjennom NORSTEAM vil kunne ha en svært attraktiv vare å tilby næringslivet, sier Fevang.

SEILERNE ER VAREN. Han antyder at skal man lykkes i å komme i gang, må det en felles dugnad til, hvilket innebærer at de seilerne og lagene som har avtaler med næringslivet, må avse noe inn til fellesskapet. Et 20/80-forhold anslår han. Lagene og seilerne er dessuten «varen» NSF skal selge, og de må derfor stille med båter og mannskaper når næringslivet skal «hente ut» det de har kjøpt; opplevelser om bord og sammen med seilerne.

– Jeg er klar over at dette kan høres ut som et luftslott, men vi vil prøve å få det til – og det har jeg tror på at vi skal klare. Men det skjer ikke noe om vi ikke får fatt i ressurser til å drive dette, sier Pål Karsten Fevang, som har hatt med seg kapasiteter som Knut Frostad, landslagssjef Espen Guttormsen, OL-sjef Bjørn Lofterød, Sverre Valeur fra «Team Bergen» og NORC i skapelsesprosessen av dette nye NORSTEAM-prosjektet.

Og målet med det hele er ved siden av å kunne stimulere til ytterligere bredde og kvalitet innen storbåtseiling, en gang i fremtiden å kunne avlevere moderne utgaver av «Norwegian Steam» til regattaer som Volvo Ocean Race og America’s Cup.