Per Ottar Skaaret reagerer kraftig

– Hasardiøs og livsfarlig shorthandedjibb

– Hasardiøs og livsfarlig shorthandedjibb

– Jeg vil sterkt advare mot Tor Hoves måte å jibbe på. Å jibbe på en måte som krever så mye løping på fordekket og med en genua som ikke er på rull, er hasardiøst og livsfarlig, mener Per Ottar Skaaret, som er opprørt etter å ha sett SEILtv som viser Hoves jibb-teknikk. Tor Hove på sin side inviterer Skaaret til Holmsbu i helgen for å gjennomgå manøvren i detalj.

Publisert Sist oppdatert

– Det ser enkelt ut i lite vind, men tenk deg at dette foregår under friske forhold på havet i 3–4 meters bølger. Det skal lite til for at han kan bli skylt over bord om rormannen eller autopiloten mister styringen. På filmen har han ikke livline, men i mye vind ville han nok hatt det. Da blir imidlertid tempoet desto lavere, og det er lang vei frem til fordekket for å få lagt brasen i bomnokken eller løse ut brasen, sier Skaaret, som synes Tor Hove viser liten forståelse for hvor farlig dette er.

LANG BOM KREVER LØPING PÅ DEKK. Per Ottar Skaaret mener at en asymmetrisk spinnaker på en lang bom er det verst tenkelige utifra et sikkerhetsaspekt, fordi en slik bom ikke kan dippes ved å bli heist opp på masten. Man er tvunget til å gå på dekk for å få den fra den ene halsen til den andre.

En symmetrisk spinnaker er nest verst, mener han.

JIBB UTEN Å GÅ PÅ DEKK. – Med en vanlig spinnaker kan man faktisk jibbe uten å gå fordekket. Har man begge brasene gjennom to blokker i spinnakerbommen og tjorer brasene god ned slik at spinnakeren stabiliseres, kan den seiles flying mens man heiser bommen på masten og dipper bomnokken på innersiden av forstaget og får den ut på ny side, sier Per Ottar Skaaret.

Selv er han varm tilhenger av å seile med asymmetrisk spinnaker på baugspryd i senterlinjen, og han mener NORLYS gir altfor liten godtgjøring for en slik løsning.

POLITIKERNE MÅ VÅKNE. – Det er en mindre optimal løsning rent fartsmessig å seile med gennaker på baugspryd, men sikkerhetsmessig er en slik løsning de andre overlegen, og jeg synes det nå er på høy tid at det blir tatt en prinsippdebatt om dette og at «seilpolitikerne» tar de rette beslutningene som tvinger shorthandedseiling inn på et spor som gjør at flere velger gennakere, sier han og håper dette skjer før det skjer en alvorlig ulykke innen shorthandedseilingen.

Per i dag gir seiling med gennaker på baugspryd 0,01 i fratrekk på LYS-tallet. Skaaret vil ha mer.

– Løsninger som krever løping på dekk øker risikoen for ulykker, mener den erfarne shorthanded-seileren.

TO DIVISJONER. Han mener også at det må være forskjellige regler for singlehanded og doublehanded-seiling.

– Det er et større sprang å gå fra doublehended-seiling til singlehanded-seiling enn det er å gå fra seiling med fullt mannskap til doublehanded. Å seile singlehanded er en helt egen divisjon, sier han.

Skaaret mener blant annet at man, for å få lov til å seile spinnaker i en singlehandedseilas, må dokumentere at man kan jibbe spinnakeren uten å gå på dekk, og han mener det må være et krav om at forseilene skal være på rull.

– Å seile singlehanded og jibbe på den måten SEILtv viser med så mye løping på dekk og en genua som heises opp og ned i headfoil i det kaoset det da blir på fordekket, er helt i tåka om det blåser mye, sier han og understreker at reaksjonen ikke er myntet på Tor Hove.

– Tor Hove er en strålende seiler, men i denne løsningen mener jeg at han ikke har tenkt nøye nok igjennom sikkerheten ved manøvren, slutter Per Ottar Skaaret.

INVITERER SKAARET. – Jeg tror ikke Per Ottar Skaaret helt har oppfattet gangen i manøvren utifra filmen, så jeg vil gjerne invitere ham til Holsmbu i helgen under shorthanded-samlingen der, slik at vi sammen kan gå igjennom hver enkelt del av manøvren, sier Tor Hove til SEILmagasinet.

– Et veldig viktig aspekt i dette er at manøvren pågår i en gitt rekkefølge og at det ikke er noe hastverk mellom hvert av steppene i manøvren, og at båten under hele jibben seiler stabilt, kontrollert og uprovosert, sier Tor Hove.