Corponor Offshore Race 2008

Rekorder for fall Bodø-Værøy-Bodø

Rekorder for fall Bodø-Værøy-Bodø

Rekorden fra i fjor er slått; 30 båter har til nå meldt seg på Corponor Offshore Race. Men det er ennå over en uke igjen til påmeldingsfrist, makstall og øverste grense er 35.

Publisert Sist oppdatert

DE BESTE. Regattageneral Roy Riise er likevel nøktern, han tror deltagende antall båter vil bli omtrent lik påmeldingen per dags dato. Noen båter vil bli forhindret fra å delta, mens noen nye kommer til i siste liten.

– Men påmeldingen er svært bra. For meg er ikke antallet det store poenget. Det viktigste er at de beste båtene og de ivrigste skipperne i landsdelen er med. På en slik liste mangler vi bare noen få båter, slik jeg vurderer det, sier Roy Riise i Bodø Seilforening, som arrangerer Corponor.

Corponor er en doublehanded-regatta som går mellom Bodø–Værøy–Bodø, det vil si omtrent 100 nautiske mil i luftlinje. Det er fjerde gang regattaen arrangeres. Første året fullførte 11 båter, året deretter (2006) 22 båter, mens gjeldende rekord fra i fjor på 24 fullførende båter ser ut til å bli slått i år.

TROMSØ. I fjor var det tromsøbåter som dominerte toppen av en uoffisiell over all-LYS-klasse. Dette var ADA (Elan 333), 2ND TIMEOUT (Elan 340) og URÆD (Dufour 34 Performance). Kun ett fattig sekund skilte nr 2 og 3 og alle tre båtene er med også i år. Den lange veien fra Tromsø kommer dessuten MARATHI (Dufour 34) og SEES (First 40.7).

Sistnevnte har løyperekorden på 16 timer og 20 minutt og har dessuten vunnet Blå Bånd to ganger. I år vil båten få flere utfordrere, for øvrig alle debutbåter i Corponor; LA SIRENA (Grand Soleil 40 R) med LYS-tall 1,33 fra Lofoten og ikke minst AMAZING RACE II (Rainbow 42) med LYS 1,42, også den fra Lofoten.

Vi skal heller definitivt ikke glemme FLUGT VII (X-40) med LYS 1,36 eller SWAI (Salona 37) med LYS-tall 1,31.

– Mitt mål er under 16 timer, utbasunerer SWAI-skipper Remi Rasmussen fredig fra sitt eksil i Frankrike hvor han tørrtrener på forholdene på Vestfjorden i berg- og dalbaner i EuroDisney i Paris.

DUFOUR. – I omregnet tid tror jeg Dufour-båtene kommer til å gjøre det skarpt etter at LYS-tallet for disse båtene ble senket kraftig. Fjorårets vinner ADA og skipper Trond Otto Johansen vil måtte slite mot disse i sin Elan333, seiersmarginene var ikke så store i fjor, minner Roy Riise om, som selv seiler CB 365.

I seilingsbestemmelsene er det bestemt at det skal være to klasser. Men på grunn av stor spredning i LYS-tall – fra 1,04 til 1,42 – vurderer komiteen å utvide til tre klasser. Da vil i så fall klasseskillene bli LYS<=1,19, LYS 1,20–1,24 og LYS=>1,26. Dette vil gi tre like store klasser.

Et noe spesielt utslag LYS-reguleringen får, blir at båtene 2ND TIMEOUT og URÆD etter dette havner i hver sin klasse; spesielt fordi førstnevnte Elan 340 løftes til 1,26, mens Dufour 34 Performance senkes til 1,23. Husk da på at i fjor hadde de samme LYS-tall og det skilte kun ett usselt sekund mellom dem.

LIKE KLASSER. – Det er ikke derfor vi setter nedre grense for den største klassen på LYS>1,26, bedyrer Roy Riise.

– Det som gjelder er prinsippet om rettferdig seilas og da bør vi forsøke å tilstrebe maks 10% skille i LYS mellom laveste og høyeste båt. Dette prinsippet kombinert med et ønske om å lage like store klasser, gir denne klasseinndelingen. Men dette beslutter vi først etter at påmeldingsfristen er gått ut. Frem til da holder vi en åpen diskusjon med deltagende båter, legger Riise til.