Seilmakeren Doublehanded

De minste båtenes dag i vestlandsrace

De minste båtenes dag i vestlandsrace

Det er ikke noe nytt i Seilmakeren Doublehanded at det går godt for båter med lavt LYS-tall, og slik ser det ut til å bli i år også. Etter første etappe ligger det to Expresser på topp på den uoffisielle over all listen, og innen hver av klassene er det båter med de laveste måltallene som ligger i tet.

Publisert Sist oppdatert

Årsaken er at de første og største båtene ble liggende i vindstille bare noen nautiske mil fra Stavanger, mens båtene bak i feltet kom med påfriskende vind og knappet dramatisk ned på forspranget.

– Vi brukte 3,5 time på å passere fra akterende til baugen på et tankskip som lå til kais i Stavanger, forteller Per Ottar Skaaret i feltets nest største båt, X-50en JOKERMAN og gir derved en malende karakteristikk av forholdene ved målgang i formiddag.

Og tålmodigheten tok slutt – for Skaaret og makker Christen With satte kurs for Kristiansand etter start på 2. etappe.

EXPRESSER I TET. I klassen for båter med de laveste LYS-tallene er det to Expresser som ligger i tet, og det skiller snaue fire minutter mellom dem i favør av Kjell Magnus Økland og Arild Schei om bord i SCHMEINICK. Også Granada 31en EILEEN med samme LYS-tall som de to Expressene; 1,10, henger godt med i teten og er snaue fem minutter bak WHIPLASH (Express) på 3. plass.

En av favorittene i klassen, Rolf og Petter Hermansen i Omega 34en HANNE MARIE, har en time og 20 minutter å ta inn på båten i teten på korrigert tid. Og om ringreven Hermansen vil klare det, vil natten vise.

FIRST-KLASSEN. Hele tre First 31.7er ligger i tet i LYS-klasse 1,17–1,23 og det er bare drøye tre minutter som skiller de tre. Det betyr en voldsom duell nordover mellom TILLA; BULLE og SPIN OFF. Men det er heller ikke langt bak til Banner 28en SASHA og J/80en CUNNING PLAN.

SASHA har vunnet regattaen før, i 2006, og Torbjørn Halvorsen og Morten Lystrup fra Askøy er ganske sikkert sugne på å gjenta den bedriften. Men det erfarne seiler i båtene foran også. Både Tordis Lerøen og Leif Gunnar Sandtorv om bord i TILLA var jolleseilere som for noen år siden var helt i den ypperste Norges-eliten.

STAVANGER FØRST. Thomas Robberstad og Anna Gregersen fra Stavanger i J/92Sen JACETTI har 15 minutters ledelse i LYS-klasse 1,24–1,30. To Divaer, en på 36 og en på 39 fot; EASY ONE og JUNIOR, følger deretter.

Båten som på trackingen markerte seg under hele etappen ved å ligge klart i tet, AMUNDSEN OMEGA3, kommer ført på 8. plass, men de 55 minuttene frem til tetbåten kan være overkommelig om Leif Arild Åsheim og Hans Martin Veding fortsetter sin fine seiling. Helt ned til 20. plass er det relativt små forskjeller, så i denne klassen kan det bli store forandringer på listen i løpet av 2. etappe.

HAT TRICK? Det store spørsmålet i klassen for båtene med de høyeste måltallene, er om

Ludvig Daae fra Bundefjorden kan ta sin tredje strake seier i Seilmakeren Doublehanded. Han og makker Eivind Bøymo-Malm ligger bare tre minutter og 15 sekunder bak Michael Nygaard og Bent Danielsen i X-35en VIRGINIA etter 1. etappe.

– Gjør klar forsiden på SEILmagasinet, sa Ludvig Daae optimistisk før avreise fra Stavanger i sin Bavaria 42 Match.

ELANOR med Tor Hove og Kjell Inge Heiberg om bord som var først i mål av samtlige i Stavanger er helt nede på en 6. plass på korrigert tid, og de må seile det remmer og tøy holder for å ta igjen de 52 minuttene de er bak Ludvig Daae i ILLE MORO.

SNYTT. Blant Mini Transatene ble Kjell Ove Klungrehaug og Frode Haugland snytt for noe som så ut til å bli en solid etappe-seier, men de ble lurt av såvel LILLEVILLE som PLUTO rett før mål. LILLEVILLE med Erik Brunborg og Terje Antonisen har opparbeidet seg en klar ledelse på drøye 40 minutter.

DE SMÅ BÅTENES RACE. En kikk på den uoffisielle over all-listen etter 1. etappe taler sitt tydelige språk om at det har vært de små båtenes race. SCHMEINICK som leder den minste klassen leder også over all. Lederen av LYS 1,17-1,23, TILLA, ligger på 9. plass over all, JACETTI, leder av LYS 1,24-1,30, er nr. 22 og først på 46. plass over all kommer lederen av den største LYS-klassen; VIRGINIA.

LILLEVILLE, første MiniTransat som har et lavt LYS-tall, ligger som nr. 8 over all.