Volvo Ocean Race 2008–2009

Knut Frostad innrømmer strammere rammer

Knut Frostad innrømmer strammere rammer

I morgen starter Volvo Ocean Race fra Alicante. VOR-sjef Knut Frostad sier han  gleder seg til racet, men innrømmer at permitteringer i Volvo er en kalddusj.

Publisert Sist oppdatert

Alicante (SEILmagasinet): – Det er klart vi merker at Volvo har meldt massive permitteringer i Volvo Personvagnar, sier sjefen for Volvo Ocean race, Knut Frostad, til SEILmagasinet.

– Det er vel ingen der ute som ikke merker at verden er inne i en økonomisk vanskelig periode, og det rammer selvfølgelig også oss, fortsetter han.

Frostad forteller at Volvo Ocean Race ikke har foretatt direkte kutt i sine budsjetter, men at de har strammere rammer, det innrømmer han.

Volvo har allerede annonsert at de vil gå for et nytt race om tre år. Det koster selvfølgelig penger, og Frostad er enig i at det er en litt dårlig timing med tanke på de seneste nyhetene fra Volvo-konsernet.

– Men hva skal man gjøre. Legge ned racet? Det er ikke en god løsning, mener jeg. Husk at rett før VOR 2001–2002 hadde vi en kjent dato: 11. september. 

– Jeg tror alle som er involvert i racet vet at økonomien er som den er og handler bevisst i forhold til dette, fortsetter VOR-sjefen.

I MORGEN. Selv om Volvo Ocean Race selvfølgelig handler om økonomi, synes Knut Frostad det er mye hyggeligere å snakke om det som skal skje i morgen: Starten på VOR-etappen Alicante–Cape Town.

– Det er fortsatt mye som skal klaffe, men vi er sånn cirka i rute. I alle fall på alle de tingene som dere kan se, sier han.

– Det er relativt enkelt her i Alicante, men litt annerledes med tanke på «stop over» for eksempel i India og Kina. Der fungerer kommunikasjonen med myndighetene litt annerledes. Men det skal også gå bra, fortsetter VOR-sjefen.

KOMMUNIKASJON. Den største biten som Volvo Ocean Race arbeider med nå, er kommuniksjons-biten med båtene underveis. Det er fortsatt utstyr som gjenstår å montere på båtene.

–Vi har gjort et kjempesteg for å sørge for at alle på land kan følge med på racet. Det krever selvfølglig mye kunnskap og utstyr. På en skala fra 0 til 100 vil jeg ikke si hvor vi ligger, annet enn at det tar mange år før man er på 100, sier Frostad.

Det Frostad sikter til er den nye satsningen på å ha en dedikert mediaperson om bord, som skal sende bilder, tekst og video til land under hele regattaen.

– I går var jeg faktisk veldig optimist og jeg tror dette går veldig bra. Vi hadde pressekonferanse med alle åtte mediapersonene i går og det er den morsomste pressekonferansen jeg noen gang har vært på, fortsetter han.

– De har alle gått på et 4 måneders mediakurs, i tillegg er Rick Deppe om bord på PUMA RACING TEAM. Han er en habil mediamann som kommer til å levere mye bra. Så dette blir gøy. Tenk, under det forrige racet leverte BRASIL 1 21 minutter film på tre uker... Slik blir det ikke nå, forsikrer Knut Frostad.

NORDMENN. Om bord på ERICSSON NORDIC finnes de eneste seilende nordmennene i Volvo Ocean Race. Aksel Magdahl har lenge vært alene om å være norsk, men nå er det klart at Eivind Melleby også blir å finne om bord.

– Det er selvfølgelig veldig moro. Min mening er at det åpenbart at Eivind burde være om bord. Det finnes ingen rormenn som er bedre enn ham i Norden, sier Frostad, som innrømmer at det tar på å være VOR-sjef.

– Det har vært mye, mye jobb og det har vært hakket ambisiøst å ha åtte nye «stop overs», avslutter Frostad.

Som innrømmer at de neste ni månedene blir det full gass og ingen pauser for den erfarne seileren som nå har tatt på seg VOR-dressen – og den er ikke vanntett. 

HAR DU HUSKET Å TIPPE?

 Fristen for å tippe vinneren på 1. etappe går ut ved midnatt i dag fredag 10. oktober. Avgi stemmen din nå! Bruk banneret på 1.siden på seilmagasinet.no.

Umiddelbart etter at starten er gått gjør vi klar for neste tipperunde: Hvem kommer først til den første «gaten» på 1. etappe.

Følg med!