Volvo Ocean Race 20082009
VOR-sjef Knut Frostad åpner for yngre seilere
Mens VO70-seilrne tar seg fra Kina til Brasil er Knut Frostad hjemme i Norge. Han letter litt på sløret for Volvo Ocean Race 2011–2012 – blant annet skal seilerne bli yngre.
Volvo Ocean Race annonserte allerede under starten i Alicante at de tar VOR videre i 2011–2012 og Knut Frostad kunne bekrefte under et arrangement hos Volvo Norge i går at, tross finanskrise, vil vi se VOR i 2011.
– Det vi vet er at det bllir i samme båttype, vi satser på at båten kan brukes flere ganger og at det deltar flere båter, fortalte Knut Frostad.
REDUSERE. Frostad kunne fortellle et lydhørt publikum at organisasjonen har jobbet lenge med å redusere kostnadene, både for racet generelt og for de enkelte lagene.
– Å kunne redusere kostnadene er helt essensielt. Og derfor har vi satt i gang et prosjekt gjennom Boston Consulting Group for å kartleggede de totale kostnadene, og dermed se hvor vi kan spare inn.
– Det er mange måter å spare kostnader på, men på båten er det ikke så mye å gjøre. 70 fot med ekstrem regattamaskin vil koste penger, uansett, fortalte VOR-sjefen.
– Men, blant annet yngre seilere vil gjøre at kostandene går ned. I dag skal to av mannskapet være under 30 år, men i fremtiden vil dette endres drastisk. Sporten trenger yngre seilere, samtidig som dette er kostnadsbesparende gjennom mindre lønn og færre barn som skal flys jorden rundt enn de etablerte seilerne på 35–40 år har.
FORTSETTER GJERNE. Knut Frostad fortelller at han selv gjerne fortsetter i jobben som sjef for Volvo Ocean Race:
– Jeg har lyst til å fortsette i denne jobben, selv om det rykket i foten i Qingdao da jeg så seilerne på brygga, men jeg vil definitivt være en del av dette racet i fremtiden.
I forkant av fordraget han holdt i går på Mastemyr, kunne Frostad fortelle om en svært krevende tid så langt som sjef.
– Det har vært krevende med alle de nye havnene. Spesielt var det krevende i India: Fire måneder før båtene skulle komme hadde de ikke begynt på bryggene engang, og i Singapore måtte vi få havnemyndighetene til å flytte 150 skip som lå for opplag for å gjøre plass til «in port race».
– Så det skaper utfordringer, men oppholdet i Asia har vært en kjempesuksess. Både for tilskuere, sponsorer, VOR og seilere, avslutter Knut Frostad.