Søk i arkivet

For EDITORIAL USE only, please credit: Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race



Media Crew Member Gustav Morin shooting from the halyard, attached tot he mast, on leg 5 of the Volvo Ocean Race, from Qingdao to Rio de Janeiro



The Volvo Ocean Race 2008-09 will be the 10th running of this ocean marathon. Starting from Alicante in Spain, on 4 October 2008, it will, for the first time, take in Cochin, India, Singapore and Qingdao, China before finishing in St Petersburg, Russia for the first time in the history of the race. Spanning some 37,000 nautical miles, visiting 11 ports over nine months, the Volvo Ocean Race is the world's premier ocean yacht race for professional racing crews.



For all media enquiries please contact Lizzie Ward on +44 (0)1489 554 832 or email <A HREF=lizzie.ward@volvooceanrace.org. For all photographic enquiries, please contact Tim Stonton on +44 (0)1489 554 867 or email tim.stonton@volvooceanrace.org. For further images, please go to http://images.volvooceanrace.org" class="img-responsive"/>
For EDITORIAL USE only, please credit: Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race Media Crew Member Gustav Morin shooting from the halyard, attached tot he mast, on leg 5 of the Volvo Ocean Race, from Qingdao to Rio de Janeiro The Volvo Ocean ... Foto:

Volvo Ocean Race 2008–2009ERICSSON NORDIC har økt på alle

I løpet av tre timer har ERICSSON NORDIC økt forspranget inn mot Rio de Janeiro. Det som står mellom Aksel Magdahl & Co og etappeseieren er nå mye spenning og 451 n mil.

I løpet av de seneste tre timene har ERCSSON NORDIC økt ledelsen på søsterbåten ERICSSON INTERNATIONAL med fire mil, de har tatt syv mil på PUMA, 20 n mil på GREEN DRAGON og 3 n mil har de lagt til på TELEFONICA BLUE.

Men det er mest sannsynlig mellom de to ERICSSON-båtene slaget vil stå, selv om man ikke skal fraskrive PUMA som ligger 150 n mil bak. Mye kan skje i seiling og spesielt med disse båtene hvor farten er høy, selv i lite vind. Men om man skal tro værprognosene til Volvo Ocean Race skal det mye til for at ikke ERICSSON NORDIC er først i Rio.  

Det er ganske sikkert en nervøs stemning om bord i den nordiske ERICSSON-båten nå, mellom dem og seieren ligger vanskelige forhold med mindre vind og helt sikkert noen overraskelser.

ERICSSON NORDIC-mediamann Gurtav Morin forteller:

– I natt hadde vi noen timer med nerviøsitet. Vi lå i null vind og i en posisjonsrapport ble det informert at E4 hadde 13 knop vind. 

– Alle ble rimelig stille en periode og blikkene gikk mot horisonten, med håp om mer vind. Om man ligger stille og noen andre gjør 13 knop.... Da kan man miste mye, fort, sier han.

– Men heldigvis hadde vi kun mistet et par mil, skriver han.

Rekkefølgen Qingdao–Rio de Janeiro
1) Ericsson 3, 451 n mil til mål
2) Ericsson 4, 63 n mil bak
3) PUMA Ocean Racing, 150 n mil bak
4) Green Dragon, 475 n mil bak
5) Telefonica Blue, 542 n mil bak

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen