America’s Cup

Norske flerskrogeksperter holder på BMW ORACLE

Norske flerskrogeksperter holder på BMW ORACLE

Tre av Norges fremste flerskrogeksperter, Per Ferskaug, Conrad Thrane og Rolf Broch, er ringside i Valencia, og holder BMW ORACLE som favoritt.

Publisert Sist oppdatert

– Dette måtte vi bare ha med oss, sier Per Ferskaug til SEILmagasinet.

Etter selv å ha deltatt i OL i 1984 i Tornado, og siden har vært delaktig og fulgt utviklingen innen flerskrogseiling på høyt nivå, er oppgjøret som starter i Valencia i morgen som rosinen i pølsa for ham.

RØDT LYS I TOPPEN. – Dette er bare helt utrolig, sier han, og henviser til de to farkostene som skal møtes til dyst i morgen.

– Her vi sitter nå, ser vi to himmelhøye master, og de har ikke hvite ankerlanterner i toppen av masten, men røde – for å varsle lufttrafikken…

Mastene til de to båtene rager 70 meter i været, og til sammenligning er Oslo Plaza 120 meter høyt.

HOLDER PÅ BMW ORACLE. De tre norske seilerne holder en knapp på BMW ORACLE. BMW ORACLE er en trimaran med vingmast, mens ALINGHI er en katamaran med vanlige seil. Begge har rigg som kantes ca. 20 grader mot lo når de seiler.

– En katamaran kan nok gå veldig fort i lite vind på rette strekk, men en trimaran er mer «tilgivelig» enn en katamaran. Gjør du feil lar de seg lettere korrigere, og det går raskere å bygge opp farten i en trimaran etter en feil, forteller Per Ferskaug.

SLIPPER VANTET. Han er også veldig spent på hvordan ALINGHIS etter hans mening, hasardiøse‚ trimming av forseilet vil arte seg.

– Etter at de har kantet riggen, slipper de løs vantet i le for å kunne skjøte forseilet maksimalt inn, men dette må jo nødvendigvis ta tid i slagene, og det er match racing disse gutta seiler, så hvordan dette arter seg, ikke minst i startene, er jeg veldig spent på, sier han.

FORDEL MED VINGMAST. Mest av alt tror de på BMW ORACLE fordi båten har vingmast.

– En vingmast fins det nå så mye data om, så du får nøyaktig den kraften regnestykket ditt viser at du skal ha, når den konstrueres. En rigg med vanlig seil vet du ikke hva leverer før den er nitidig testet. Dessuten kan du trimme en vingmast slik at du seiler båten rundt i slagene, noe du ikke kan med et vanlig seil. Så vi vil nok se at trimaranen slår vesentlig raskere enn katamaranen, sier han.

BMW ORACLES rigg har ni bevegelige flaps som kan trimmes for å gi vingen maksimal form.

RASKEST PÅ BIDEVIND. Hans tips er at trimaranen vil seile fortest på bidevind og opparbeide så stort forsprang at det vil holde gjennom lensen.

Han er også redd at det allerede i morgen vil vise seg at den ene båten er betydelig raskere enn den andre, og at mye av spenningen da vil være over.

– Skjønt, på onsdag skal de seile trekantbane og da gjelder det å kunne seile slørene med maksimal fart uten å måtte jibbe (for mye), så det blir en litt annen øvelse enn å seile pølsebane slik de skal i morgen, sier han – og gleder seg vilt til i morgen.