Er påmeldt, men 40% har av deltagerne ikke innløst LYS-målebrev

Stor vårtreghet blant LYS-seilerne

Stor vårtreghet blant LYS-seilerne

Det er én ulempe ved å arrangere regattaer tidlig i sesongen: Et større antall av deltagerne har ikke LYS-målebrevet sitt i orden.

Da fristen for å løse inn målebrev til Helly Hansen Skagen Race gikk ut 30. april, var det 92 båter det manglet avhuking ved som deltager med godkjent målebrev. Det betyr at 40% av dem som er påmeldt i LYS-klasser, ikke hadde sakene sine i orden.

SAMME I VEST. Omtrent samme prosentandel er det når det gjelder de  påmeldte båtene til Seilmakeren Doublehanded. Av de 74 påmeldte er det ca. 30 som ennå ikke har løst målebrev.

IKKE UNORMALT. – Dette er ikke unormalt så tidlig i sesongen, sier styremedlem i NORLYS, Håvard Ravn Ottesen, til SEILmagasinet.

– Hvert år er det slik i de første regattaene, og statistikkene våre viser at det er i mai måned det store rushet kommer. Per i dag har omtrent 800 betalt målebrev. I løpet av sesongen skal vi opp i ca. 1700 forteller han.

RUSH I DAG. For å pushe på har alle involverte som ikke har løst målebrev til de to regattaene, fått en direkte purring på mail, og NORLYS’ servicekontor kunne i dag melde om mange innbetalinger.

– Treghet i overføringene fra innbetalinger gjort på nettet, kan også ha medført forsinket registrering av innbetaling i forhold til fristene som er satt opp, sies det fra servicekontoret.

SKAPER HODEBRY. At mange ikke løser målebrevet innen fristene som er satt, skaper hodebry for arrangørene. Bestemmelsene sier gjerne at de som ikke har gyldig LYS-målebrev, vil bli overført til turklassene, men når man står med 92 tilfeller, lar ikke det seg gjøre i praksis.

– Vi konkluderte med følgende pragmatiske «løsning» for Helly Hansen Skagen Race, sier Inge-Magnar Olerud i Bærum Seilforening.

– VI forutsetter at de som har meldt seg på i LYS, vil seile LYS og ikke i Tur. Vi har brukt den informasjonen som seilerne har gitt oss, og foretatt klasseinndeling på bakgrunn av det. Nå gjenstår det for seilerne å sørge for at målebrevet er i orden før start, og at de bruker de neste dagene til å «rydde opp» i sitt forhold til NORLYS; enten det er manglende betaling, manglende innsending av målinger som er foretatt, eller faktisk måling som ennå ikke er gjort, sier han.