Melges 24-VM starter lørdag:

FULL MEDAL JACKET seiler for medalje

FULL MEDAL JACKET seiler for medalje

– Spør du oss som samlet lag, er den offisielle målsettingen en topp 5-plassering, men spør du hver og en av oss individuelt, så går vi vel alle med et intenst ønske om å vinne.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag starter VM i Melges 24 og uttalelsen kommer fra Petrus Eide. I fjor tok laget FULL MEDAL JACKET bronse.

Det er ingen tvil om at revansjelysten etter fjorårets VM er stor for de fire seilerne i Melges 24en FULL MEDAL JACKET, Eivind Melleby, Lars Horn Johannessen, Petrus Eide og Espen Stokkeland. De ønsker å forbedre plasseringen, hvilket er ensbetydende med å klatre ytterligere opp på seierspallen og få enda en medalje på «jakka». Men at det ikke blir noen enkle trappetrinn å gå, er de inneforstått med.

MÅ BLI MED HELT INN. – Det gjelder å holde seg innenfor topp 5, topp 10 i hver eneste seilas og å være med i tetbildet helt til siste dag og de siste to seilasene. Da kan alt skje, for det er gjerne slik at det da er 5-6 båter som kjemper om medaljene – og da spiller nervene inn. Det skjer alltid mye i de siste seilasene, sier Petrus Eide.

I fjor seilte FULL MEDAL JACKET seg opp fra en 5. til en bronseplass siste dag.

– Og hva skal så til for å holde seg topp 5 eller topp 10 gjennom en hel serie?

KJEDELIG SVAR. – Svaret blir patetisk kjedelig, sier Eide.

– En god start og å være topp 15 på første merke. Er du det har du alle muligheter. Vår fremste egenskap er at vi tenker angrep gjennom hele seilasen. Vi har aldri ledet på 1. merke i Melges-klassen, fortsetter han.

ANGREP, ANGREP. – Og å «tenke angrep», hva innebærer det?

– Det gjelder hele tiden å se mulighetene og vurdere dem. Vi ser oss alltid ut to, tre båter foran oss som vi har lyst til å ta igjen, og så vurderer vi mulighetsbildet. Dessuten gjelder det å unngå soner på banen der du begrenser valgmulighetene dine, ved for eksempel å havne tidlig ute på layline, sier han.

INFORMASJONSSLØYFEN. Petrus Eide forteller at de har jobbet mye med det han kaller informasjonssløyfen om bord.  Den griper inn i arbeidsfordelingen om bord og hvordan informasjonen skal flyte.

– Du kan si at på en måte så velter informasjonen forfra og akterover i båten, sier han.

Petrus Eide sitter fremst i båten og har hånd om gennakeren. Han informerer om vær og vind mot lo og le felt. Han forsøker å kartlegge forholdene.

Lars Horn Johannessen kommer deretter og tar seg av taktikken vis á vis de nærmeste båtene, og så har han ansvaret for fokka.

Espen Stokkeland har hovedansvaret for strategi og taktikk og er den som kommuniserer mot Eivind Melleby. Han styrer og har som eneste oppgave å få båten til å seile fortest mulig igjennom vannet. Som rormann har han selv hånd om storseilskjøtet, hvilket betyr at Espens eneste oppgave er å finne riktig vei i forhold til vær og vind og konkurrentene.

– Det er vel bare når det blåser under 5 m/sek at vi av og til ber Eivind ta seg en kikk over skulderen for å vurdere forholdene, ellers er det styringen som er hans hovedoppgave, forteller Petrus Eide, som skryter av Espen Stokkeland og samspillet mellom ham og Lars.

VIKTIG TRYGGHET. – Espen er utrolig god på mikrometeorologi og har en svært lav feilprosent når det gjelder valgene som tas. Han og Lars kommuniserer svært godt sammen, og dette gjør Eivind trygg, slik at han fullt og helt kan konsentrere seg om farten. Kommunikasjonen vår er lagt opp slik at den skal sjalte ut flest mulige ukjente faktorer, og en ligning med få ukjente er som regel langt lettere å løse enn en med mange, sier Petrus.

– Når kommunikasjonen er på plass og vi føler at vi har kontroll, vil jeg si at vi i tillegg til å benytte alle kjente faktorer, seiler på en måte som er basert på kjærlighet, ryggmargfølelse og intuisjon. Oppskriften vår er også slik at vi er litt mer tilbake til basic seiling. Vi har ønsket å komme oss ut av jungelen av tekniske finesser og instrumenter. Vi bruker i større grad det vi kan om jolleseiling, og vi forsøker å sjalte bort uvesentligheter, forteller Petrus Eide.

STRAKT FORSTAG. Mens mange seiler med avanserte 3DL-seil, seiler den norske båten med vanlige panelseil. Når det gjelder fokka, har de valgt en helt annen løsning enn de fleste:

– Vi seiler med strakt forstag som fokka kan «skli» opp å ned på, mens de andre, bortsett fra en annen båt, har fokka og forstaget som en sammensatt del. Reglene har nylig åpnet opp for å benytte strakt fortsag, men svært få har tatt sjansen på å ta dette i bruk. Vi har forsket mye på dette og synes at båten respondere annerledes; spesielt i vindspekteret 5–10 m/sek, forteller Petrus Eide.

Å stramme og slakke vantene er en vesentlig del av det å trimme en Melges. I lite vind gjelder det å gi «sag» i forstaget og tilføre fokka dybde og kraft, mens det i mye vind gjelder å stramme opp det hele og få riggen akterover.

PROFFERE. – Hvordan vil du karakterisere utviklingen i Melges-klassen de siste 5 årene?

– Det er blitt langt mer profesjonelt. Amerikanerne var først ute med å benytte ulike master og ulike mastebøy og det kom forskjellige materialer i seilene. Nå vil jeg si at denne perioden er litt over. Jeg har inntrykk av at det nå jobbes mer med organiseringen om bord og fordelingen av oppgaver. Men fortsatt gjelder den gamle regelen om at det er antall timer i båten med seiling mot de beste som gjelder, sier Eide.

Og når det gjelder det siste, er ikke akkurat oddsene på det norske lagets side.

– Vi har ikke seilt internasjonalt i Melges-klassen siden VM i fjor, innrømmer Petrus Eide.

Og vel vitende om dette, sier han:

TOUCH AND GO. – Vi vil ikke bli blåst av banen psykologisk, og derfor velger vi «touch and go»-metoden. Espen har båten på plass i Tallinn på torsdag (i dag), mens vi andre kommer på fredag, og så drar vi rett ut og seiler på lørdag. Det passer oss bedre enn å gå på land i dagesvis og skule på konkurrentene og registrere alt hva de har gjort og gjør.

Dermed har han heller ikke noen sterk formening om hvem som kommer til å bli de hardeste konkurrentene, men han tipper to, tre italienere, brødrene Toniste fra Estland som seiler på hjemmebane og den italienske båten UKA UKA, som har vunnet VM to ganger før, og som nylig vant det åpne estiske mesterskapet. Han tror også at det kan dukke opp andre lokale båter som kjenner forholdene godt.

Dessuten:

– Jeg tror den norske båten STORM CAPITAL SAIL RACING TEAM med Peter Jahre i spissen vil være med å kjempe helt i toppen, sier han.

INGEN SPESIALFORHOLD. Petrus Eide tror de vil møte alle mulige forhold på banen i Estland, men en kikk inn i yr-glasskulen gir bud om lett vind for uken som kommer.

– Vi har ingen spesialforhold, men går godt i det meste. Men må jeg velge, foretrekker vi frisk vind, mens «overlevelsesmodus» i veldig lite vind er kanskje det vi aller helst ikke vil ha, sier Petrus Eide.

7 NORSKE BÅTER. Av de i alt 84 båtene på deltagerlisten er 7 norske (med forbehold om at deltagerlisten til arrangøren kan være ufullstendig):

  • FULL MEDAL JACKET – Eivind Melleby, Petrus Eide, Espen Stokkeland, Lars Horn Johannessen, KNS
  • MARELLA V – Nils Nordenstrøm, Karl Erik Slettebø, Bjarne Staib, NN, KNS
  • BAGHDAD – Kristian Nergaard, Harry Melges, Sigurd Hekk Paulsen, Bjørn Mørland Pedersen, KNS
  • UNGEN – Magnus Godaker, Alexander Milton, Erik Johan Herseth, Øyvind Reiten, Tønsberg
  • BLOW - Peder Nergaard, Simon Koch, Henrik Schanche, Bernt Marstein
  • PARTY GIRL – Jens Altern Wathne, Jørgen Wathne, Jørgen Madsen, Peder Andre Risvik, Haugesund
  • STORM CAPITAL SAIL RACING TEAM – Peder Jahre, Taja Zaikova, Stian Briseid, Sivert Denneche, Marius Orvin, Tønsberg

Mesterskapets første dag er lørdag 7. august.