Watski Skagerrak TwoStar 2011

Watski Skagerrak TwoStar 2010

AIS-tracking og ny pitstop

I 2011 blir trackingen i Watski Skagerrak TwoStar basert på AIS, og pitstop etter 2. etappe vil være i en ny, svensk havn.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag 1. desember kl 1200 åpner påmeldingen til Watski Skagerrak TwoStar 2011, og de siste ukene og månedene har det vært hektisk aktivitet for å få alle brikkene på plass.

AIS-TRACKING. Trackingen har vært et utfordrende tema, der målsettingen med å få til en best mulig løsning – både for publikum og seilerne – har stått sentralt. Konklusjonen er at AIS er best egnet for en regatta som Watski Skagerrak TwoStar, som går over åpent hav og som er innom farvannet til tre land. Det vil derfor være et krav i 2011 at deltagerne skal ha AIS-sender om bord.

– Vi er klar over at langt fra alle har AIS-utstyr om bord per i dag, men for å komme disse seilerne i møte har vi i samarbeid med det svenske selskapet True Heading en pool på 50 AIS-transpondere som vil bli leid ut til dem som ikke har AIS. I tillegg vil Watski AS tilby AIS-utstyr til meget rabatterte priser til dem som melder seg på og som vil anskaffe seg slikt utstyr, forteller Per Øyvind Iversen i Fredrikstad Seilforening.

ØKT SIKKERHET. – Vi er også meget opptatt av sikkerheten, og når alle båtene er utstyrt med AIS og kan se hverandre, vil sikkerhetsgraden dessuten bli økt betydelig, sier Iversen.

GSM-TRACKING IKKE OPTIMALT. I tidligere år har Watski Skagerrak TwoStar hatt tracking basert på GSM-nettet, noe som har gjort at båtene er «ute av syne» i store deler av 2. etappe når de krysser Skagerrak fordi det ikke er GSM-dekning der ute. Med AIS vil rekkevidden for signalene være vesentlig bedre, slik at båtene i beste fall vil kunne være synlig i kartet hele veien over Skagerrak, noe som vil gjøre det enda mer spennende å følge regattaen.

– For det er kanskje på den åpne 2. etappen at de mest spennende strategiske valgene taes, sier Iversen.

Et annet problem med GSM-tracking er at båtene beveger seg innefor tre lands teleområder, noe som fører til hva man på tele-språket kaller «roaming»-problemer – noe som igjen gjør at  trackingenhetene kan falle ut når de passerer fra et land til et annet.

– GSM-tracking som system har sine klare begrensninger i en regatta som dette med så mye seiling utenfor GSM-dekningsområdet. Derfor har vi valgt å ta skrittet over til AIS-tracking i 2011, sier Per Øyvind Iversen.

OGSÅ AIS I SVERIGE. Trackingen av Watski Skagerrak TwoStar i 2011 vil skje i samarbeid mellom True Heading og TracTrac.

Også i Watski Skagerrak TwoStars søsterarrangement i Sverige, Watski 2Star, er det i år blitt innført AIS-tracking, og dette arrangementet er allerede fulltegnet og venteliste er innført.

NY PITSTOP I SVERIGE. Løpet for 2011-utgaven av Watski Skagerrak TwoStar er nesten fastlagt, men ikke helt. 1. etappe vil som vanlig gå fra Hankø til Arendal med pitstop der. Deretter vil ferden gå over Skagerrak til en svensk havn. Hvilken er ennå ikke bestemt. I Marstrand er det ikke plass i år på grunn av andre arrangementer og midtsommarsafton (St. Hans).

– Vi holder på å forhandle med de havnene som kan være aktuelle, sier Iversen.

Fra den valgte svenske havnen, vil så 3. etappe gå tilbake til Hankø.

Skagen er blitt vurdert som mulig pitstop, men havnen er blitt vurdert som et for komplisert og kostnadsdrivende alternativ.