Watski Skagerrak TwoStar 2011

To etapper og nye utfordringer

To etapper og nye utfordringer

To etapper, en pitstop, lenger pitstop-tid og nytt løp – slik blir den lange havbanen under Watski Skagerrak TwoStar anno 2011. Og så er startkontingenten satt ned igjen.

Publisert Sist oppdatert

Det blir bare to etapper i årets utgave av Watski Skagerrak TwoStar.

– Hovedårsaken til dette er at regattaen på grunn av sen pinse i år kolliderer med svenskenes midtsommersfeiring (St.Hans), og vi fikk tidlig beskjed at Marstrand ikke kunne ta i mot Watski Skagerrak TwoStar-seilerne i år. Vi har sett på andre alternativer på svenskekysten uten å ha funnet noen god erstatning. Skagen har også vært aktuelt som pitstop, men det vanskeliggjør og fordyrer arrangementet en hel del. Derfor har vi bestemt oss for å gjennomføre Watski Skagerrak TwoStar med kun to etapper i år, sier leder av Fredrikstad Seilforening, Lars-Erik Larsen.

Les alt om regattaen på Watski Skagerrak TwoStars nettside.

MER HVILE. Og når endringen først er et faktum, har arrangøren sett på mulighetene for å tilføre regattaen nye og spennende elementer.

– I og med at seilerne skal ut på en lang 2. etappe, har vi valgt å forlenge pitstop-tiden i Arendal til seks timer, slik at seilerne skal få sjansen til å få reell hvile før de legger utpå igjen, sier Larsen.

I motsetning til tidligere år vil starten i 2011 gå torsdag morgen (23. juni) mot onsdag kveld før. Det betyr at seilerne vil få en dagsseilas ned til Arendal, og at hviletiden i pitstop for det meste vil foregå om natten.

NYE UTFORDRINGER. Nytt av året er også at alle deltagerne som seiler på den lange havbanen må ha AIS-sender om bord. Trackingen vil på denne banen fullt og helt bli basert på AIS-posisjoner.

– AIS har bedre dekning til havs enn vårt tidligere GSM-baserte trackingsystem, som var avhengig av at seilerne seilte kystnært og innenfor dekningsområdet. Det gir nye muligheter når det gjelder banevalget. Annenetappe vil derfor bestå av at seilerne krysser Skagerrak fra Arendal og runder lysbøyen Brofjordens Anhjørning utenfor Lysekil. Deretter går ferden over fjorden igjen til Sydostgrunnen ytterst i Sandefjordsfjorden. Derifra skal seilerne i mål på Hankø, men de må seile syd om Tristeingrunnen ved Færder, forteller Larsen.

Den nye andreetappen vil bli ca. 150 n mil lang.

FLERE STRATEGISKE VALG. – Ved å gi seilerne mer havseilas blir de strategiske valgene mer åpne, samtidig som seiling «på havet» gir seilerne bedre mulighet til å kunne planlegge og gjennomføre vakter og hvile enn om de seiler langs kysten med krevende navigasjon. For det vil nok være om å gjøre å være skjerpet på den siste avgjørende og utfordrende «spurten» fra Sydostgrunnen til mål som foregår kystnært og motstrøms. Her vil det være om å gjøre å holde hodet kaldt og velge riktig vei, sier Lars-Erik Larsen.

STARTKONTINGENTEN SETTES NED. I kunngjøringen for Watski Skagerrak TwoStar het det seg at startkontingenten steg fra 2000 til 3000 kroner dersom man meldte seg på etter 31. januar. Bakgrunnen for dette var at Fredrikstad Seilforening ønsket seg en tidlig oversikt over deltagelsen i regattaen for å være sikret at budsjettet gikk i havn og at de kunne dimensjonere regattaen etter deltagelse og inntekter.

– Effekten av dette har imidlertid vært at påmeldingen til regattaen har stoppet helt opp, og det har verken vært tilsiktet eller ønskelig, sier Larsen.

Per i dag er det 120 påmeldte båter.

Fredrikstad Seilforening har derfor valgt å omgjøre denne beslutningen, og startkontingenten er nå satt ned igjen til 2000 kroner. Nytt er imidlertid at man har satt en påmeldingsfrist til 1. juni.

Gå til regattaens påmeldingsside.

KYSTBANEN UBERØRT. Endringene som ble besluttet på regattakomiteens møte i går, berører ikke den nyinnførte kystbanen mellom Hankø og Arendal. Den går som planlagt, og også disse seilerne vil få 6 timers pitstop i Arendal før de seiler tilbake til Hankø.

På denne banen er det ikke noe krav til AIS-utstyr om bord. Alle båtene vil her bli utstyrt med GSM-trackere som inngår som en del av startkontingenten.

RINGVIRKNINGER. Det er på grunn av av sen pinse at det er blitt store endringer i år. Ringvirkningene startet med at Kongelig Norsk Seilforening besluttet at Færderseilasen i år skulle flyttes fra den 2. weekenden, som de vanligvis arrangerer Færder’n på, til den 3. weekenden i juni.

Dette fikk så konsekvenser for Watski Skagerrak TwoStar, som, en tradisjon innarbeidet over flere år, går av stabelen uken etter Færder’n. For mange er det nemlig  blitt en praktisk rutine å seile båten fra Horten til Hankø, og legge den der i påvente av Watski-starten senere i den påfølgende uken.

HØYESTE RANKING. Watski Skagerrak TwoStar teller med på SEILmagasinet Shorthanded Ranking, og havbanen representerer den regattaen hvor man kan score flest rankingpoeng i sesongen. Regattaen har vekttall 1,75, som er det høyeste vekttallet noen regatta har.

Deltagerne på kystbanen i Watski Skagerrak TwoStar, vil få sine prestasjoner multiplisert med vekttall 1.

Se oversikt over foreløpig rankingtellende regattaer.

Se rankingstillingen etter 2010-sesongen.