Søk i arkivet

Helly Hansen Skagen Race starter i kveldFart og kjøtt på ripa

– Det blir fokus på fart og kjøtt på ripa som gjelder i Helly Hansen Skagen Race. Det mener Erik Kristiansen i Team Xtreme etter å ha sett værmeldingen.

For: Meteorolog Magne Simonsen varslet mye vind da han hold værbriefing for ca. 30 fremmøtte i klubbhuset til Bundefjorden Seilforening i går.

– Ja, det blir mye vind og den kommer til å dreie mot vest, så her blir de rike rikere. Det blir fokus på fart i båten og kjøtt på ripa. Det er det som blir det viktigste på ferden til Skagen i år, mener Erik Kristiansen.

Værbriefingen ligger tilgjengelig på Bundefjorden Seilforenings hjemmeside.

FRA SØRVEST. Før start i Åsgårdstrand vil vinden dreie fra morgenens og formiddagens nordavind og over på sørvest, sannsynligvis på grunn av solgangseffekt, som igjen blir forsterket av et lavtrykk ved Island som klemmer sørvestlig vind inn over landet. Etter hvert som lavtrykket beveger seg mot Lofoten, vil vinden over Sør-Norge endres i mer vestlig retning.

LANGE STREKK. Det kommer definitivt ikke til å bli mange slagene ned til Skagen i år – sannsynligvis er det bare å surre seg fast på rekka på styrbord side hele veien til Skagen. Det blir definitivt ikke noen diskusjon om hvor pene slag man utførte, som blir temaet på Pakhuset når seilerne kommer til Skagen!

Vindstyrken vil variere mellom 8 og 12 m/sek – kanskje litt mer, og den vil være på sitt sterkeste natt til torsdag – når seilerne er på vei nedover svenskekysten.

[Artikkelen fortsetter etter bildet]

FRISK VIND: Det kan bli en frisk natt for seilerne som skal til Skagen. Varsel ved midnattstider i kveld.

AVGJØRENDE STRØM. Strømvarslene Magne Simonsen viste forteller at man i hovedtrekk bør holde seg tett på svenske-landet og ikke stikke til havs. Til havs vil man møte en kraftig nordgående strøm.

Nærmere kysten er imidlertid strømbildet atskillig mer variert, og i heldigste fall kan man oppleve å seile deler av etappen til Brofjordens Anhjørning i medstrøm.

Allerede rett etter start seiler man inn i en svært interessant strømhvivel som starter i området mellom Søsterøyene og Færder og som strekker seg godt ned mot Kosterøyene, der sjansen for å finne medstrøm er aller størst. Strømstyrken kan komme opp i 0,3 – 0,5 knops styrke.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

STRØMVIRVEL: Å komme igjennom denne strømvirvelen på best mulig måte etter start, kan gi et godt grunnlag for den videre turen ned til Skagen.


– Ikke til å kimse av det, en forskjell på 0.5 knop gir en avstand i underkant av 0.5 n mil (1 km) i timen, sier Magne Simonsen, som har utarbeidet varselet sammen med kollegaene Lars Petter Røed og Nils Melsom Kristensen.

Disse tre kan du for øvrig møte i neste utgave av SEILmagasinet, der de sier sitt om utfordringene på banen til Watski Skagerrak TwoStar, som starter 23. juni.

[Artikkelen fortsetter etter bildet]

VARSLERNE: Nils Melsom Kristensen, Lars Petter Røed og Magne Simonsen har utarbeidet varselet for HH Skagen Race, som du kan laste ned på hjemmesiden til Bundefjorden Seilforening. [SEILfoto: Morten Jensen]

RIKTIG SPOR. Utifra varselet disse tre har gitt, kan det se ut som om det mest avgjørende blir å finne det rette sporet til Väderöarna og Brofjordens Anhjörning ved Smögen – i den grad sørvesten gir rom for å velge hvor tett på eller lang fra svenskekysten man ønsker å gå. Det blir en balanse mellom så slippe båten til for maksimal fart – og å ta høyde for å komme i det sporet man ønsker seg.

Strømmen kan bli den avgjørende faktoren – og gledelig nok kan det se ut som om seilerne vil kunne ankomme Skagen i medstrøm!

I SEILmagasinet 2011/5, som er i handelen 8. juni, kan du også lese et stort intervju med Erik Kristiansen, som forteller hvorfor årets regatta til Skagen vil bli den siste for deres vedkommende.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen