Transatlantic Race 2011

– Her bør norske lag være med

– Her bør norske lag være med

Magdahl forteller om regattaen og litt om fremtiden – og kommer med en klar oppfordring.

Publisert Sist oppdatert

Aksel Magdahl er tilbake i Norge etter rundt 12 døgn om bord i 66-foteren ZARAFFA. Magdahl & Co vant klassen sin i Transatlantic Race 2011.

– Vi vant klassen ganske klart etter å ha seilt bra hele veien. Dro fra på noen veivalg allerede første natten, men det ble vanskelig å øke til en sikker ledelse siden det hele tiden var mindre vind foran som komprimerte feltet, sier Aksel Magdahl til SEILmagasinet.

Magdal seilte som navigatør om bord i ZARAFFA, en Reichel/Pugh-design fra 2002. Eieren, Huntington «Skip» Sheldon fra Canada, vant det samme racet i 2003 med båten, men da var den IMS-optimalisert. Magdahl forteller at det ble jobbet med i vinter, blant annet fikk den baugspryd og masthead spinnakere.

Du finner resultater her.

US NAVY. – Huntington «Skip» Sheldon er 80 år gammel. Han kjøpte båten i 2002 og etter at han vant Transatlantic Race i 2003 donerte han den til US Navy Academy. Før dette racet kjøpte han båten tilbake for å igjen seile Transatlantic Race.

– Det ble hans siste regatta før han legger opp, fortsetter Magdahl.

– Det er ikke mange 80-åringer som kan gjøre det det. Han styrte under starten og lagde mat hele veien. All respekt for det, legger han til.

Mannskapet om bord i ZARAFFA bestod av mange ERICSSON-seilere fra forrige Volvo Ocean Race. Jens Dolmer, Rasmus Kostner, Richard Mason og Anders Dahlsjö seilte sammen med Magdahl.

– Det var et bra team. Jeg har seilt mye sammen med Dolmer etter VOR og litt med Mason, i tillegg var vi mange bra amerikanere. Så vi var nok et av de bedre lagene, sier Magdahl.

OPPFORDRING. Magdahl har en klar oppfordring til norske seilere etter sin delagelse i regattaen over Atlanterhavet: Dette kan alle bli med på.

– Dette er et race som er som de store havseilasene, men det er ingen grunn til at ikke et norsk amatørlag skal være med, sier Magdahl.

–Det er bare å få båten over og betale de 30 000 det koster å være med. Det er en klassisk distanse. Du får vær, navigasjon og offshore-seiling man ikke ser i Norge, mener han.

Magdahl sender en klare oppfordring til lag som for eksempel TP52en WOLFPACK og Cockson 52en CAMILLA om å sette Transatlantic Race på terminlisten.

– De er perfekte for den regattaen, sier Magdahl.

PLANER I FREMTIDEN. – Det skjer en del nå og jeg kommer til å seile en del fremover, sier Magdahl.

– Planen er å seile internasjonalt, men jeg har brukt mye tid i det siste på å sykle. (Magdahl er en aktiv konkurransesykler, journ. anm.) Men seiling er ikke så bra for syklingen, kan du si, så det blir nok mer seiling fremover, men planene er ikke helt klare.

Magdahl var en periode involvert i det franske VOR-laget GROUPAMA, men angående hva fremtiden vil bringe, holder han kortene tett.

– VOR er altoppslukende. Jeg var på GROUPAMA for halvannet år siden og allerede da var laget i racemodus. Det er veldig intensitivt og man blir «borte» fra verden i flere år, sier mannen som brukte to og et halvt år av livet på ERICSSON 3.

– Men det er greit å se at formen fortsatt er inne, har tross alt ikke seilt et skikkelig offshore-race siden VOR, så det var nesten et comeback, avslutter Aksel Magdahl.