Veivalget uke 47-2013

Utsette startene – eller ikke?

Utsette startene – eller ikke?

Skal en arrangør tilpasse seg værmeldingen eller bare starte en havseilas?

Publisert Sist oppdatert

I gamle dager – det vil si før årtusenskiftet – var det nærmest uhørt at arrangører av større havseilaser utsatte startene. Havseilaser var per definisjon havseilaser over flere døgn, og da måtte skipper, båt og mannskap ta det som måtte komme av vær, bølger og vind – og det var skippers ansvar – fullt og helt – å vurdere om man hadde båt, utstyr, erfaring og menneskelige ressurser til å mestre utfordringene.

Arrangørene arrangerte regattaen og skjøt startskuddet til annonsert tid. Resten var opp til deltagerne.

UTSETTELSER. I år har vi vært vitne til at to store, internasjonale og transatlantiske seilaser er blitt utsatt i påvente av det rette værvinduet. MiniTransat-starten ble utsatt i over to uker og Transat Jacques Vabre i flere dager.

Her hjemme ble det oppsatte løpet i Watski Skagerrak TwoStar endret på grunn av værvarselet, som meldte om mye vind. Man valgte et mindre værutsatt løp. De som hadde forberedt seg godt og hadde robust utstyr var ikke enige i avgjørelsen – andre satte pris på at arrangøren grep inn og gjorde endringer.

FLERE ASPEKTER. Beveggrunnene for arrangørenes inngripen i de tre tilfellene har vært flere.

Ett aspekt er seilernes sikkerhet, men må man ikke være forberedt på det meste når man stiller til start i en regatta over flere døgn eller i en transatlantisk seilas?

Ett annet aspekt er faren for at været nærmest – og bokstavelig – smadrer seilasen i startfasen? I Transat og TJV var man redd at den første stormen ville redusere deltagerflåten til et minimum og gjøre resten av seilasen mer eller mindre uinteressant. I TwoStar var man redd for at kjøre den opprinnelige banen ville føre til at mange trakk seg – og/eller at været ville føre til kostbare skader på materiell og i verste fall seilere – noe som igjen ville føre til dårligere deltagelse i fremtiden.

Båtmateriellet er blitt for spedt og utsatt, er et tredje aspekt. Noe bør jo også favorisere de som har solide båter og kan vise til godt sjømannskap!

– Ja, hva skal en arrangør egentlig gjøre når værvarselet er illevarslende? Holde seg til starttidspunker og oppsatte løp, eller skal man gripe inn og tilpasse seg værvarselet?

Vi stiller spørsmålet i denne ukens Veivalg. Hva mener du?