En endeløs berg- og dalbane

25 knops vind i hekken er gøy, men ikke døgn etter døgn etter døgn når du er alene i en 22-fots seilbåt.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: Fotograf Jacques Vapillon fikk tatt bilde av Axel Trehin i det han seilte sørover langs kysten av Portugal.

Første båt er nå snart på samme breddegrad som Madeira etter bare seks døgns seiling fra Bretagne i Frankrike. De tre siste døgnene har lederbåten seilt 706 nautiske mil, nesten 10 knop i snitt. Sist døgn var snittfarten over 10 knop med en tilbakelagt distanse på 244 nm. Men en slik fart over Atlanteren ville de kun brukt 11 døgn.

Trenger hvile

25 knops vind er ideelt med tanke på fart. Den ligger til tider over 15 knop. Axel Trehin som nå ligger på tredjeplass har sett 18,4 knop på loggen.

Tenk deg å være om bord i en av disse overriggete 22-fots lange seilbåtene, og gjøre 15 knop. Fly over en bølge, men seile rett inn i bølgeveggen på bølgen foran, og få tusenvis av liter over dekk.

Det er greit å kjøre på så lenge seilerne er utvilt. Autopiloten sliter i slike forhold, og ikke har seilerne nok strøm til å få styrehjelp heller. Regattaledelsen kan se på trackingen når seilerne tar en hvil. Seilerne trenger søvn, og må ha i seg både vått og tørt. Da må farten reduseres. Noen har pushet båten for hardt, og det ender ofte opp i ødelagt utstyr. Havnene sørover lags kysten av Portugal får stadig besøk av Mini-seilere som trenger en teknisk stopp.

Rekordraskt

Med kun 377 nm igjen til mål på Lanzarote kan første båt være ferdig med første etappe natt til søndag. Vinden vil holde seg fra nord, men forholdene er i ferd med å roe seg noe. Første båt vil ha gjennomført den 1257 nm lange etappen på bare litt over en uke. Det etter to dager med lett vind etter start.

Det er favorittene som leder. Lang erfaring er en fordel. Få eller ingen har seilt i slike forhold over en så lang tid. Noen har også nytt uprøvd utstyr. Sveitsiske Simon Koster forteller at han er igjennom en bratt læringskurve i sin selvbygde ekstreme båt. Edouard Golbery og Mathieu Bourdais på 9. og 10. Plass i klassen over seriebåter har overrasket. Begge er nye seilere i klassen. Charly Fernbach gjør det også meget bra, og har seilt sego pp på tredjeplass. Fernbach har fått permisjon fra salgsjobben hos Pogo, men har heller ikke fått seilt så mye som regatta som sine konkurrenter som oppkjøring.

Følg Mini Transat her.

Fakta om Mini Transat

Mini Transat er en regatta som ble startet i England i 1977 som et svar ppå kostnadsgaloppen i Ostar som var en viktig solo-regatta over Atlanterhavet. Mini Transat er en boksregel hvor skroget kan ha en maksimallengde på 6,5 meter.

Men utviklingsgallopen kom raskt i gang i Mini Transat-klassen også. I 1979 vant en ektrem båt med rett baug, lang spinnakerbom og vannballast. Klassen har vært en arena for produktutvikling. Karbonmaster, asymmetriske spinnakere, vippekjøler osv. Etter hvert ble det en egen klasse for serieproduserte båter. Her er det strenge begrensninger på hva som er tillatt. Serie-klassen har blitt meget populær, og er størst. Mange velger serieklassen fordi da er det seilingen, og ikke utstyret som avgjør resultatet.

Mini Transat holder hvert andre år. Ståle Jordan er den eneste norske som har deltatt.

Film fra 2013 som viser Mini Transat-båtenes egenskaper i mye vind.

Feltet strekker seg over et større område enn distansen for lederbåten frem til mål. De første båtene kan være fremme alt på søndag.
Charly Fernbach gir gass og har i løpet av tre døgn avansert to plasser til tredje. Arkivbildet fra test av Pogo 30.
Davy Beaudart har en solid ledelse på 42 nm. Det virker som at han nå er fornøyd med ledelsen og holder litt igjen.
Oliver Jehl på vei sørover. Han ligger på 11. plass