Transat Jacques Vabre 2015

FLYR: «Banque Populaire» ligger på andreplass, men har ikke overlegen fart. I hvert fall ikke foreløpig.
VÅTT: Foilene gir mykere bevegelser gjennom bølgene, men det blir ikke mindre vått.
FOILER: Stikkkjøler gir løft, økt stabilitet og skal hindre avdrift. Påkjenningene er store.
FLYR: «Banque Populaire« var første båt av den nye generasjonen på vannet, og er den eneste som har klart å hevde seg så langt i racet over Atlanterhavet.
KREFTER: Seilerne melder om et vått race med lite søvn. Det skal mye krefter til å lage slik sprut.

Må fullføre for å vinne

Transat Jacques Vabre minner om Volvo Ocean Race. De ekstreme båtene blir knust til filler.

Publisert Sist oppdatert
UTE: Alex Thomson rakk starten, men båten tålte ikke forholdene. Nå blir den reparert i Spania, og engelskmannen håper å kunne fullføre.

Siste generasjon IMOCA 60-båter skal på papiret barbere vekk flere dager på jorda rundt racet Vendee Globe. IMOCA 60 båtene har stikksverd som skal hindre avdrift. Disse sverdene er nå videreutviklet til foiler som både skal hindre avdrift og gi løft. Med et løft i le, vil også foilen bidra til økt rettende moment. Vekten fra skroget på ca 8 tonn er bare en del av kreftene som foilene må tåle.

Av de fem nye båtene med foiler, er det bare «Banque Populaire» som har sjanser for å vinne. Båten har klatret opp på andre plass, men farten har ikke imponert. Det er mulig Armel Le Cleac’h og Erwan Tabarly har holdt litt igjen. Siste døgnet har forholdene vært optimale for foiler. Foiler er kult på bilder, men gir kanskje ikke nok ekstrafart til at konkurrenter med eldre båter føler at slaget er tapt.

Det er Vincent Riou og Sebastien Col som leder IMOCA 60 klassen, men fire båter ligger tett med kun en avstand på 40 nm. Det er nå «Banque Populaire» kan bruke foilene og ta ledelsen.

«St Michel-Virbac» er også av den nye generasjonen, men Jean-Pierre Dick har seilt forsiktig, og har vel satt seg som mål og gjennomføre. Båten ligger på 11. plass.

Ut av bølgene

FOILER: Stikkkjøler gir løft, økt stabilitet og skal hindre avdrift. Påkjenningene er store.
SKADET: Class 40 «Team Concise» opplevde å seile ut av sjøen, og landingene ble for harde for konstruksjonen.
SYDOVER: IMOCA 60 båtene passerte Azorene på østsiden i dag, mens Ultim-klassen krysslenser mellom Marocco og Lanzarote. Om 12 timer får Class 40 båtene et nytt lavtrykk over seg.