NY: «Solo2» kom først over mållinjen under HH Skagen Race, til tross for bidevind mye av veien. Båten er lagd for slør på åpent hav.
AL CAPONE: «Al Capone» har flere seire i år, og de ønsker seg nok en til på Hankø. [Foto: Morten Jensen]
RASK: «Raa Glede» er regattaens raskeste båt på papiret, men får den optimale forhold.
Vema solgt til USA
FLOTTESTE: «Magda XIII» er Færderns lengste båt på 75 fot. Mange vil nok være enig i at den også er en av de flotteste. Yachten seilte Færder'n i fjor også.

Hvem er først til Færder?

Det blir en rask regatta, men hvilken båt er raskest på lens?

Publisert Sist oppdatert
PENT: Yr melder mer vind enn Storm på Færder. Det blir en kjølig kryss mot mål.

Shorthandbåtene starter kl 14:00, og får glede av litt mer vind enn båtene som starter senere. Vi tror at «Solo2» vil runde Færder Fyr først, og klare det inne solnedgang. Men «Solo2», Class 40 er avhengig av å skjære. Det betyr at den må seile lenger enn båtene som kan seile rett mot målet.

Rasket til Færder

Vi tipper at «Raa Glede» blir den raskeste båten fra start til Færder, men ikke klare å ta igjen de 100 minuttene «Solo2» har på grunn av tidligere start. Den tyske «Broader View Hamburg» er også en slørebåt. Den har en fordel av en lang vannlinje som kan være avgjørene om ikke «Raa Glede» kommer i plan. «Al Capone» bør også henge med. 49-fots «Yani» drar fordel av lang vannlinje.

Ryktene sier også et en svensk M32 stiller i flerskrogsklassen. Den kan bli farlig rask, sannsynligvis også klare å ta igjen «Solo2»

Første i mål

Kampen om den beste plassen i Horten står mellom 15 meter «Magda XIII» og 12mR «Vema III».  Disse båtene har første start kl 13.50, og seiler korteste bane med runding Mefjordbåen, rett syd for Bastø. Båtene kan være i mål fredag kveld, og kanskje rekke innspurten av gullrekka på TV.

«Magda XIII» har lengst vannlinje, men er en tyngre båt. Under Hurum Trebåtfestival var 12mR raskere på unnavind. I Færder’n handler det om hvilke av båtene som har de beste seilene for lens. 

SJØSATT: «Galactic Viking» fikk testet den nye elmotoren i går, men ikke seilene.
VEMA II: 12-meteren «Vema II» er en av de best bevarte 12-meterne i arven etter Johan Anker.