Grensesprengende Volvo Ocean Race
Grensesprengende Volvo Ocean Race
Grensesprengende Volvo Ocean Race

Grensesprengende Volvo Ocean Race

Alt som kunne krype og gå av fremtidige deltakere og arrangører av Grand Prix regattaer for store båter var tilstede ved Knut Frostads seminar om Volvo Ocean Races fremtid i Alicante søndag.

Publisert Sist oppdatert

Volvos offensive satsing på neste race har ikke gått upåaktet hen i seilkretser. I en tid der America´s Cup er i ferd med å bli kvalt av egosentriske milliardærer som tilsynelatende fortrekker å utkjempe fremtidige slag gjennom rettsapparatet istedenfor på regattabanen har mange kommersielle aktører rettet blikket mot Volvo Ocean Race i 2011/12.

Stor seminarinteresse

Knut Frostad forteller til Seilas at oppslutningen om Volvo Ocean Race seminaret søndag var overveldende, med 60% av alle America´s Cup syndikatene, omtrent alle TP 52 lagene og mange Open 60 lag representert. Interessen var til å ta og føle på og tilbakemeldingene var mange og konstruktive. Frostad legger heller ikke skjul på at timingen av seminaret var vel planlagt, både fordi Volvo Ocean Race nettopp har annonsert en ny regatta i 2011/12 på et tidspunkt  ingen vet hva som blir fremtiden for America´s Cup.

Boston Consulting Group med et team under ledelse av solingseileren Rune Jacobsen skal nå i de nærmeste ukene evaluere tilbakespillene og samtaler de selv har hatt med alle skipperne i årets Volvo Ocean Race, før konkrete forslag vil komme på bordet.

Grensespregende ambisjoner

Allerede kan man imidlertid slå fast at Knut Frostad har ambisjoner om et grenesprengende Volvo Ocean Race. Han har invitert til et større samarbeide med arrangører og klasser for å få et mer koordinert opplegg rundt storbåtseiling for profesjonelle seilere, et område der ISAF fremdeles inntar en beskjeden rolle. Tanken er å lage seilbåtfestivaler «Festival of Sails» i alle anløpene til Volvo Ocean Race, der det også åpnes for mange andre aktiviterer knyttet til profesjonelle seiling, også matchseiling. I hvilken grad disse vil inngå som en del av Volvo Ocean Race er det for tidlig å si.

Mer havneregatta

Tilbakemeldinger fra seminardeltakerne og seilerne i VOR går ut på at inport regattaene er kommet for å bli en integrert del av jorden rundt regattaen. Frostad er ikke fremmed for å utvide disse, men til å begrense antall dagers seiling til en week-end. Om disse i neste omgang skal gå i de samme båtene som det seiles jorden rundt seilas med er åpent. Kanskje er svaret i båter som er mer tilpasset baneseilaser.

Dyrker frem den komplette seiler

Denne utviklngen taler i for at Volvo Ocean Race  i fremtiden vil bevege seg seg fra å være en rendyrket havseilas til å er regatta som fremdyrker den komplette seiler. Regattaen som tar ni måneder er den idrettskonkurranse i verden av lengst varighet, og med to år mellom innkomst i en regatta og starten på den neste er det naturlig nok racets ambisjon at seilerne skal bruke denne tiden på VOR relaterte aktiviteter.

Ser man på mannskapslistene på de forskjellige båtene består lagene nå av en blanding OL, America´s Cup og tradisjonelle havseilere. Forskjellen mellom langdistanse- og baneseilerne er i ferd med å bli visket ut, og idag rekrutteres seilerne utfra teknisk dyktighet, styrke, utholdenhet og kommunisereringsevne. Typisk er de spanske lagene som er toppet med OL talent med blant annet gull-og sølvvinnere fra Kina, og Ericsson 3 som nå har fått med seg Starseileren Eivind Melleby som foruten å styre skal gi laget et løft mot seiling på OL nivå.

Satser mot Frankrike

Et viktig satsningsområde for Volvo Ocean Race er å få franske lag på banen. Frostad deler ikke sine forgjengeres oppfatning av at franskmennene ikke vil seile jorden rundt med full besetning, men mener det er Volvo Ocean Race selv som er problemet, ved at regattaen fremstår som typisk anglo saksisk. Han viser til Mark Turner i OC Events som bvisst har satset på å få med franske seilere i Barcelona World Race og Transat, og har lyktes med det. Volvo Ocean Race har nå tre personer som arbeider 100% mot det franske markedet for å få med franske båter i 2011.

Knut Frostad ønsker også å samarbeide med America´s Cup arrangøren. Idag vet man lite om hvem det blir og når de neste seilasene blir avholdt, men Frostad mener at man sammen ville kunne løfte begge.

Fryser regelen

Alt  tyder på at VO70 klassen får en ny sjanse i 2011, og Frostad vil også fryse regelen eller tillempe den slik at forrige generasjons båter  er mer konkurransedyktige. Det har vært pekt på at de store syndikatene som kan finansiere to båter har store fordeler. VOR vil også vurdere å begrense nybygg til en båt per syndikat for å begrense utgiftene.

Vil samle profesjonelle storbåtseilere

Frostads kontrakt med Volvo Ocean Race løper ut i slutten av 2009, og partene er enige om å snakke sammen etter dette VOR, men det ville overraske oss meget om ikke den dynamiske Knut Frostad nå ser sitt livs sjanse til å revolusjonere profesjonelle storbåtseiling under paraplyen til Volvo Ocean Race.