Ericsson trenger flaks for å komme med i racet
Ericsson trenger flaks for å komme med i racet

Ericsson trenger flaks for å komme med i racet

Stor omveltninger i rekkefølgen siste døgn. Begge Ericssonbåtene har valgt et ekstremt spor og trenger flaks for å komme tilbake i tetbildet

Publisert Sist oppdatert

Igår morges var situasjonen rosenrød for Ericsson 3 som hadde skåret på sitt østlige spor og hadde tatt  ledelsen på etappen til Singapore. Nå har begge Ericsson båtene igjen lagt seg øst om hovedfeltet og tapt mye distanse til ledende Puma. Aller sist i feltet er E4 som har 64 nm frem til Puma, mens E3 på 6.plass har 49 nm å ta igjen. På 2. og 3. plass ligger i øyeblikket Telefoniva Blue og Black, henholdsvis 6 og 13 nm bak Puma,

Båtene skal nå øst om en begrensning ved South Rock Light. Det kan hjelpe Ericssonbåtene tilbake i tetbildet dersom båtene i øst får  vindøkning med en favorabel vindkantring de neste timene. 

Båtene befinner seg stadig i et farefylt område med mange grunner som ikke fremkommer i kartet og mye drivtømmer. Om dagen er det mulig å se tømmerstokkene i vannet, men om natten må en stole på hellet. Det sier seg selv at å kollidere men en diger stokk i vannet, når man seiler i 15 knop, vil være temmelig dramatisk.

Den fryktede stormen i sørkinahavet ser imidlertid ut til å la vente på seg. Værmeldingene for neste døgn er ikke dramatiske med 15-20 knops motvind for Volvoflåten. Deretter må man imidletid regne med at det vil blåse opp og 36 timers varseles viser 35 knops motvind på begge sider av Taiwan, før man igjen kan forvente en løying ned mot 20-25 knops vind det siste stykket mot mål.