Søk i arkivet

For EDITORIAL USE only, please credit: Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race

Anders Dahlsjo wrapping the staysail onboard Ericsson 3, on leg 4 of the Volvo Ocean Race from Singapore to Qingdao, China 

The Volvo Ocean Race 2008-09 will be the 10th running of this ocean marathon. Starting from Alicante in Spain, on 4 October 2008, it will, for the first time, take in Cochin, India, Singapore and Qingdao, China before finishing in St Petersburg, Russia for the first time in the history of the race. Spanning some 37,000 nautical miles, visiting 11 ports over nine months, the Volvo Ocean Race is the world's premier ocean yacht race for professional racing crews.

For all media enquiries please contact Lizzie Ward on +44 (0)1489 554 832 or email lizzie.ward@volvooceanrace.org. For all photographic enquiries, please contact Tim Stonton on +44 (0)1489 554 867 or email tim.stonton@volvooceanrace.org. For further images, please go to http://images.volvooceanrace.org
For EDITORIAL USE only, please credit: Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race Anders Dahlsjo wrapping the staysail onboard Ericsson 3, on leg 4 of the Volvo Ocean Race from Singapore to Qingdao, China The Volvo Ocean Race 2008-09 will be the ... Foto:

Farlig område

Stormen som venter oss i morgen er midlertidig glemt på grunn av den intense konkurransen så langt, skriver Aksel Magdahl i dagens Seilas-brev.

Tapte ledelsen
I går kveld seilte vi inn i "Farlig Område" vest for Filippinene. De fleste båtene gikk inn der, så vi så ikke noe annet valg enn å være med. Men ombestemte oss raskt da vi fikk bekreftet at kartene ikke stemte med virkeligheten. Vi kunne ikke akseptere risikoen ved å seile der på natten, og tok et tap for å komme raskesteog sikreste vei ut igjen. Dessverre tapte vi ledelsen på det, i hvert fall midlertidig.

I dag har vi vært plaget av en stor tordenbyge som har ligget rett foran oss og bremset oss i mange timer. Vi kan nok fortsatt krysse foran Puma & co som kommer inn fra vest når jeg skriver dette, men ikke om vi fortsetter å bli bremset av denne bygen.

Ut fra start ble det speed race mellom hele feltet, og de tre øverste på tabellen hadde fartsoverskudd på resten så vi ble mange mil bak. Vi hentet inn forspranget og krysset foran alle da vi slo ut fra Borneo, og var selvsagt veldig fornøyde med det.

I morgen kveld forventer vi omkring 40 knop gjennomsnittsvind på det verst tenkelige strekket på etappen over Luzon Strait og rundt Taiwan. For en uke siden var det enkelte steder med 60 knops vind da værmeldingen var lik som nå. Det meste vi har seilt i over en lengre periode offshore er vel 30 knop på kryss, og 40 på slør i Nordsjøen under kvalifiseringsseilasen fra Stockholm til Lanzarote. Jeg tror at om båtene seiler over stredet i det været, vil noen få problemer. Spesielt øst i Luzon stredet og langs Taiwan er det røff sjø, på grunn av circa tre knop medstrøm mot vinden.

Det er bare å binde seg fast i nav station!

Hilsen Aksel Magdahl,
Navigatør Ericsson 3


 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen