Søk i arkivet

For EDITORIAL USE only, please credit: Dave Kneale/Volvo Ocean Race

Skipper Torben Grael drinking champagne on stage

Ericsson 4 wins leg 1 of the Volvo Ocean Race, crossing the finish line at 05.54 GMT. Skippered by Brazilian Torben Grael and with a crew of international sailors, they completed the 6,500 mile leg from Alicante, Spain to Cape Town, South Africa in 21 days, breaking the 24 hour monohull record on 29/10/08 with a distance of 602.66 miles.

The Volvo Ocean Race 2008-09 will be the 10th running of this ocean marathon. Starting from Alicante in Spain, on 4 October 2008, it will, for the first time, take in Cochin, India, Singapore and Qingdao, China before finishing in St Petersburg, Russia for the first time in the history of the race. Spanning some 37,000 nautical miles, visiting 11 ports over nine months, the Volvo Ocean Race is the world's premier ocean yacht race for professional racing crews.

For all media enquiries please contact Lizzie Ward on +44 (0)1489 554 832 or email <A HREF=lizzie.ward@volvooceanrace.org. For all photographic enquiries, please contact Tim Stonton on +44 (0)1489 554 867 or email tim.stonton@volvooceanrace.org. For further images, please go to http://images.volvooceanrace.org" title="Spår etappeseier til Ericsson 3" />
For EDITORIAL USE only, please credit: Dave Kneale/Volvo Ocean Race Skipper Torben Grael drinking champagne on stage Ericsson 4 wins leg 1 of the Volvo Ocean Race, crossing the finish line at 05.54 GMT. Skippered by Brazilian Torben Grael ... Foto:

Spår etappeseier til Ericsson 3

Volvo Ocean Race´s prognosesystem, Deckman går langt i å spå Ericsson 3 som første båt i Rio. (Se forventet track over per 24/3)

Ericsson 3 holder avstanden bakover til lagkameratene i E4 og kl 0400 GMT idag lå den nordiske båten stadig 50 nm foran Torben Grael & Co. Men det er stor utfordringer i vente for navigatør Aksel Magdahl. Med 50 nm forsprang kan han ikke akkurat dekke konkurrenten og det er forventet at vinden kan bli lunefull på veien til det forgjettede Rio. Her blir det lett å havne i et vindhull uten mulighet for å kontrollere konkurrenten bak.

Stealth Play
Sannsynligvis vil Stealth Play komme til anvendelse som et taktisk instrument på det siste strekket mot mål. Stealth Play gjør det mulig å skjule posisjonen for omverden i 12 timer, noe som ytterligere kan gjøre det vanskelig for konkurrentene å foreta taktiske disposisjoner.

Sjanseseilas venter
Frem til imorgen vil de fire ledende båtene seile under tilnærmet like forhold, med skarp slør i 15-25 knops VNV. Deretter dreier vinden gradvis mot nord og over på NNØ og senere ØSØ mens den løyer, på enkelte steder helt ned til 5 knop. Her kan det bli utfordrende med store lokale forskjeller.

Begge vil vinne
For E4 det skipperen og stammen i laget alle er brasiliere, vil det naturlig nok gjevt å komme først til Rio. Det vil styrke heltestatusen og man kan derfor være sikker på at Torben Grael og mannskapet vil gi alt for å komme seg forbi E3 som på sin side har kjempet hardt for posisjonen og har vist at strategisk ligger det mindre rutinerte laget i hvert fall ikke under for lagkameratene. E4 vil uansett lede Volvo Ocean Race i Rio, og klarer de å karre seg inn før Kenny Read i Puma, øker ledelsen sammenlagt.

Ikke undervurder Puma
Amerikanske Puma har ikke hatt marginene på sin side hittil i Volvo Ocean Race. I nærkamp synes båten like rask under de fleste forhold som Ericsson-båtene, og ingen er vel som Kenny Read lei av å ligge time etter time og døgn etter døgn innefor synsvidden av de to båtene. I avgjørende øyeblikk har det dog ikke lyktes for Puma, bortsett fra på etappen til Qingdao der Kenny Read endelig fikk has på E4 det siste strekket mot mål. En seier over Ericsson-båtene hadde utvilsomt smakt søtt på denne etappen

Telefonica Blue
For Telefonica Blue har denne etappen vært en katastrofe, både strategisk og teknisk. Det skal et under til om ikke Bouwe Bekking må svelge den forsmedelige sisteplassen på etappe 5, og dermed tape ytterlige terreng til E4, og 2. plassen sammenlagt til Puma. Nedturen kom på et verst tenkelig tidspunkt idet skipperen, full av selvtillit etter to etappeseire på rad, besluttet å ta belastningen med poengtap tilsvarende tre plasser ved å bytte ror før start. Fra å ligge helt i ryggen på E4, blir nå avstanden mer enn ti poeng.

Kan være avgjort
E 4s jevnhet og Telefonica Blues misére kan derfor ha avgjort Volvo Ocean Race når båtene kommer til Rio. Et forsprang på ti poeng eller mer blir vanskelig å hente inn, selv om det skal seiles fem etapper og tre havneregatter før regattaen avsluttes i St. Petersburg i slutten av juni.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen