Ericsson 3 har seilt seg opp i teten

Ericsson 3 har seilt seg opp i teten

Den nordiske Ericsson-båten med Aksel Magdahl, Eivind Melleby (bilde)  og Arve Roaas har tatt ledelsen etter 24 timers seilas. Her er den første Seilas-rapporten fra Aksel Magdahl:

Publisert Sist oppdatert

- Gratulerer med dagen! Ingen feiring på oss i år dessverre, har ikke en gang fått med oss et flagg.

Det første døgnet er alltid litt spesielt. Enda mer nå som vi hadde fått en liten pause og vent oss til å være på land. Og spesielt med de forholdene vi møter. Iskaldt vann og tett tåke. Noen av oss blir kanskje litt smågrønne i ansiktet når det skal stackes i hekken for første gang. Jens og jeg tok ansvar for det i dag.

Første start vant vi klart. Startlinjen var skjev og vi startet for babord hals nær den favoriserte enden med kurs for merket. Dessverre ble alle kalt tilbake fordi styrbordbåtene klumpet seg opp og tyvstartet.

Tåken tetnet straks etter den neste starten. Da vi skulle slå inn tiltoppmerket dukket plutselig en stor gasstanker assistert av politi- og taubåter opp noen båtlengder foran oss. Den hadde kurs rett for merket, og vi fikk akkurat sneket oss rundt før den. Sikten var så dårlig at vi nesten så rett opp på den før vi forstod hva det var. Vi antok at sirenene var en del av vaktholdet rundt oss og tenkte ikke nærmere over det, i rundingene har man nok av annet å tenke på. Delta Lloyd som skulle runde etter oss måtte seile rundt hele skipet og ble langt etter, men de kom fort tilbake.

Delta Lloyd har fått opp farten etter at de har modifisert båten, byttet rigg og alle seilene i Rio. Gjennom det meste av treningsperioden på Lanzarote var det "min" båt, Jules navigerte E3. Så jeg vet at den er helt på høyde med oss med de rette seilene og seilerne.

Helt til vi var på kurs mot første odde seilte vi med en mann i baugen og alle klare til å vike eller slå. Spesielt babord halser var kritisk, siden det ikke var mange sekundene fra en kryssende båt kom til syne til vi måtte gjøre vår manøver for å holde unna. Nå er det radaren som gjelder.

Vi rundet akkurat Nova Scotias sørligste punkt, og slører i forkant av en front som begynner å ta oss igjen. Tåken gjorde at vi bare såvidt kunne skimte land. Nå er det scoring gaten som gjelder, og det blir spennende å se om vi ender opp med å sløre helt inn til eksklusjonssonen med is slik at vi må slå bort derfra med en dårlig vinkel. Det er cirka ett døgn dit.

Hilsen fra Aksel Magdahl

Ericsson 3

10 nautiske mil sydøst for Sable Island, Nova Scotia

Rekkefølge kl 1900 GMT