Individuelle kursvalg ga store utslag

Individuelle kursvalg ga store utslag

Først var det Ericsson 3 som kom på feil side av et lavtrykk. Senere blåste Puma ut en spinnaker og måtte endre kurs. Begge måtte finne seg i store tap

Publisert Sist oppdatert

MIsstemningen var til å ta og føle på da Ericsson 3 på det verste lå 55 nm bak teten etter at Aksel Magdahl for en gangs skyld hadde gjort en navigasjonsmessig bommert og valgt et spor lenger ute i havet enn konkurrentene, På denne korte etappen kunne en slik feil bli kostbar med en ny sisteplass i mål som resultat.

Men E3 kom tilbake. Først med den raskeste tiden i rundbanen uterfor Rotterdam, siden ble mil etter mill innhentet, og igår ettermiddag hadde den nordiske båten plukket opp to av konkurrentene. 

Tidligere hadde Telefonica Blue vært utsatt for et nesten tilsvarende tilbakeslag da de bommet på flre vindkantringer og strømmen ved ekskluderingssonen ved Dover, og nå er det Puma som får lide etter at en utblåst spinnaker rett etter at båten hadde fullført rundbanen ved Rotterdam tvang båten til å ta et annet kursvalg, lenger vest i Nordsjøen enn konkurrentene. Kl 1600 igår, med 295 nm igjen å seile var det Puma som lå sist i feltet, 32 nm bak ledende E4. Her lå Green Dragon på 2.plass 4 nm bak, foran Delta Lloyd og Telefonica Blue, begge 19 nm bak og E3 som hadde innhentet 28 nm og nå lå 27 nm bak teten.

En trøst for de to bakerste båtene er at de holder desidert størt fart av alle, og som vi har sett, 20-30 nm er spist opp på et blunk med disse båtene.

Alt håp er ikke ute før båtene kommer til Marstrand, trolig på ettermiddagen imorgen.

Rekkefølge kl 0400 idag 10. juni.