Alinghis 90 fots katamaran klar for sjøsetting
Alinghis 90 fots katamaran klar for sjøsetting
Alinghis 90 fots katamaran klar for sjøsetting

Alinghis 90 fots katamaran klar for sjøsetting

100.000 arbeidstimer og 30.000 kvm kullfibermatte har gått med til å bygge Alinghis America's Cup forsvarer som imotsetning til utfordrer BMW Oracles trimaran bare har to skrog

Publisert Sist oppdatert

Alinghi, forsvarerbåten til de 33. seilaser om Ameica´s Cup ble vist frem for journalister denne helgen i Villeneuve i Sveits. Båten er en utvikling av Ernesto Bertarellis Bol d´Or 40 fots katamaran og er det første trinnet i utviklingsprosessen mot Alinghi's forsvar av America´s Cup, av domstolene fastsatt til å finne sted i februar 2010. Båten skal fraktes fra verkstedet med helikopter til Genfersjøen der båten skal sjøsettes førstkommende onsdag.

- Det vil imidlertid ta noe tid å rigge båten, så seilingen kan først starte 15-20 juli, sier sjefsdesigner for Alinghi Rolf Vrolijk. Å få fraktet båten til Middelhavet byr på store utfordringer. Ideelt sett skal båten kunne løftes med helikopter, men man vet ikke om en slik transport vil være mulig. Alternativt må den taues ned elven Rhone. Det innebærer at den må løftes over broer og sluser, i seg selv en betydelig utfordring. Etter helligdagen i Sveits 1. august skal båten etter planen seile i Middelhavet.

Beregningene tar høyde for at det blir tilstrekkelig styrke i bjelken som holder skrogene sammen midt i båten til å holde riggen på plass. Uten bjelke i baugen vil torsjonskreftene være enorme og styrkemessig representere båten mange av de samme utfordringene som Pete Goss´ Team Philips som aldri nådde startlinjen i jorden rundt seilasen The Race.

Om det blir denne båten som skal seile i America´s Cup seilasene gjenstår å se. Alinghi må innen 8. august bestemme hvor de neste seilasene skal finne sted, der pokalens videre skjebne vil bli avgjort i løpet av maksimalt tre seilaser. Etter det vil ventelig disse monsterbåtene være henimot verdiløse.

Hør Löick Peyron uttale seg om den nye katamaranen