Er det slik vi skal få se dem i Oslofjorden?
Er det slik vi skal få se dem i Oslofjorden?
Er det slik vi skal få se dem i Oslofjorden?

Er det slik vi skal få se dem i Oslofjorden?

Det er imorgen en måned til Volvo Ocean Race skal fatte vedtak om anløpshavnene for den neste regattaen. Går det som vi håper, får Oslos båtpublikum et skue uten sidestykke. Se video.

Publisert Sist oppdatert

Først skal imidlertid bystyret i Oslo vedta innstillingen fra Byrådet for samferdsel miljø og næring om endelig å søke om å få avslutningen i regttaen i juni 2012 til Oslo. Om politikerne er i tvil kan de kanskje ha nytte av å se hvordan det gikk i Galway og hvilken konklusjon de der trakk etter å ha vært vertskap for Volvo Ocean Race i 2009.

Maria Moynihan Lee, Festival Director for City of Galway var svært fornøyd med besøket, men ikke først og fremst av sportslige årsaker. Siktemålet med byens engasjement var å vinne Volvo Ocean Race på land, i bevisstheten til innbyggerne og besøkende turister. Det lyktes de med og i dagene Volvo-flåten besøkte byen var alle hoteller, barer og restauranter stappfulle med besøkende. Og det var viktig for Galway, en by hvis økonomi i stor grad er basert på turisme. 

Irske seilforeninger har samlet ca. 25,000 medlemmer, mot Norges 30.000, og det er antatt at 125.000 irer er det man kan kalle seilerfans. Det i seg selv var ikke nok til å forsvare byens engasjement, og man måtte derfor se mot et videre publikum som med alle sanser åpne kunne oppfatte det spektakulære og og fange opp stemningen ved å se båtene og konkurransen på nært hold. 

Nå foreligger tallene for Galway som viser at oppholdet har vært en kjempesuksess for byen.

I alt ble det lagt igjen 55.3 mill Euro (NOK 466 mill) som var 30% mer enn forventet. Av disse ble 36.5 mill Euro (NOK 305 mill) brukt av tilreisende utenfra. 99% av disse ville etter oppholdet anbefale Galway som feriemål.

Om Galway ville søkt om å få regattaen til byen igjen? Uten å nøle, sier Maria Moynihan Lee nå.

Les mer her