Frustrerende for Alex Thomson
Frustrerende for Alex Thomson

Frustrerende for Alex Thomson

Mens Alex Thomson er hjemme i England og pleier fødende kone og restituerer seg etter blindtarmoperasjon, bir båten hans hengende etter i Barcelona World Race.@font-face { font-family: "Times";}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }

Publisert Sist oppdatert

Etter fem dagers seiling er nå alle båtene ute av Middelhavet og på vei sydvestover i Atlanterhavet. I teten kjemper vinneren av det første Barcelona World Race Jean Pierre Dick, nå med Bruno Peyron som co-skipper, og den dobbelte Vendee Globe vinneren Michel Desjoyeaux som seiler sammen med den unge Francois Gabart. Det sveitiske ekteparet Dominique Wavre og Michele Parét, for øvrige regattaens eldste lag, begge 55 år gamle, ligger på 3. plass, etter at de be bordet av marokkanske tollere før de nådde Gibraltar.

Lengst bak i feltet ligger «Hugo Boss», Alex Thomsons båt med Wouter Verbraak og Andy Meiklejohn ombord. Den Juan Kouyoumdjian-designede båten regnes for feltets mest potente, men den trivdes åpenbart ikke i det lette Middelhavsværet. Det hjalp nok heller ikke at Wouter Verbraak som måtte hoppe ombord på kort varsel, da Alex Thomson måtte gjennom en operasjon for blindtarmbetennelse to dager før start, ikke hadde seilt båten tidligere.

Det er derfor frustrerende dager for Alex Thomson hjemme i England. Han skulle nok gjerne vært ombord for å åynte litt på plassereingen. Til gjengjeld får han være med når kona føder barnet deres. Trolig blir det ikke lett å dra avgårde fra familien, men han deler i så fall skjebne med mange andre sjøfolk som gjennom historien har måtte forlate kone og barn når pliktene kaller til sjøss.

Regattaledelsen måtte tromme sammen konkurrentene for å beslutte om Thomson skulle få anledning til å går ombord senere for å fullføre regattaen. Alex Thomson må nå senest ti dager etter starten få en legeerklæring som bekrefter at han igjen er seilklar. Deretter skal man bestemme hvor han eventuelt kan gå ombord og erstatte Verbraak som har fått en utfordrende start på sin karriere som shorthandedseiler.

Nå som hele flåten er inne i Atlanterhavet, har forholdene stabilisert seg noe, men det kan bli mange utfordringer innen båtene er inne i en mer stabil passatvind.

Rekkefølge 7. januar:

1.         Virbac, Paprec 3, Dick & Peyron 23 524 nm til mål                                                                       

2.         Foncia, Desjoyeaux & Gabart  23 539                                                                       

3.         Mirabaud, Wavre & Paret  23 590                                                                  

4.         Estrella Damm Sailing, Team Pella & Ribes 23 594                                                   

5.         President, Le Cam & García 23 636                                                           

6.         Neutrogena Formula Noruega, Herrmann & Breymaier 23 660                                                             

7.         Groupe Bel,  De Pavant & Audigane 23 661                                                        

8.         Mapfre, Martínez & Fernández  23 666                                                    

9.         Gaes Centros Auditivos, Caffari & Corbella   23 682                                                         

10.         Renault, Rivero & Piris   23 783                                                

11.         Central Lechera Asturiana, Merediz & Palacio 23 803                                                              

12.         We are water, Mumbrú & Sanmartí 23 812                                                       

13.         Forum Maritim Catala,  Marín & Aglaor 23 813                                                

14.         Hugo Boss, Verbraak & Meiklejohn   23 871