Transat Jacques Vabre 2013

Vant Jaques Vabre, men kom på 12. plass
Vant Jaques Vabre, men kom på 12. plass
Vant Jaques Vabre, men kom på 12. plass
Vant Jaques Vabre, men kom på 12. plass
Vant Jaques Vabre, men kom på 12. plass

Vant Jaques Vabre, men kom på 12. plass

Konstruktøren Samuel Manuard bør være svært fornøyd.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbildet: «GDF Suez» ledet hele veien, men kom bare tre timer i mål før nummer to. Foto: Jean-Marie Liot/DPPI/TJV13

I årets Transat Jacques Vabre var det tre felt. Det første feltet bestod av tre båter, og alle var av den nyere generasjonen. To av disse var tegnet av franskmannen Samuel Manuard som også deltok som deltager selv. Samuel Manuard har bakgrunn som Mini Transat-seiler. Han står også bak linjene til Seascape 18 og Seascape 27.

Resutatene fra årets Transat Jacques Vabre, er at du må ha en ny båt for å vinne, men også at det ikke er nok å ha en ny båt for å gjøre det bra. Det gjelder å ha en båt som er godt innseilt.

Tre nasjoner på topp

Vinnerne Sébastien Rogues og Fabien Delahaye i «GDF Suez» ledet hele veien, selv om de hadde en pit-stop i Portugal. «GDF Suez» er en ny båt konstruert av Samuel Manuard. Båten kom på vannet før sommeren, og vant klassen i Fastnet Race. Den var der ni timer før norske «Solo» som kom på 11. Plass. «Tales II» med Alex Pella og Pablo Santurde fra Spania ble to i Jacques Vabre, det ble de også i Fastnet Race i sommer. Denne båten er tegnet av Marcelino Botin som tydelig har klart overgangen fra ORCi til Class 40 godt.

Tredje båt i mål, «Mare», kom ca fem timer bak første båt i mål. Tyskeren Jörg Riechers er skipper på båten, som også er tegnet av Samuel Manuard. Båten ble bygget i 2012.

Lavere tyngdepunkt

De to båtene fra Samuel Manuard har mye tilfelles. Cockpiten er utviklet slik at man kan trimme beskyttet. Det gjør det mulig å seile mer optimalt når det er dårlig vær. Overbygget er også utformet slik at mannskapet kan se riggen fra under dekk. Konstruktøren har jobbet med å senke båtens tyngdepunkt. Riggen er konstruert litt annerledes, og skal være lettere. Class 40 har en begrensning i rettende moment, og med lavere tyngdepunkt kan også bulben på kjølen gjøres mindre, noe som gir lavere motstand.

Båtene har ror på hekken som sprettet opp om det skulle treffe noe i vannet.

Mistet masta

Samuel Manuard var mannskap på «Bet1128», en båt som han selv har tegnet. Båten mistet masten like etter start, men mannskapet klarte å løfte den på plass, men måtte inn til Portugal for reparasjoner. Etter det lå de nesten sist, men klarte å jobbe seg oppover i feltet.

Skuffet stort

«Concise 8» fra Jason Ker var feltets mest ekstreme båt. Den fikk tekniske problemer, og måtte bryte. Da den brøt, hade den vist at den ikke klarte å holde med teten. Italienske «Fantastica», konstruert av Guillaume Verdier fikk heller ikke vist sitt potensiale. Verdier har tegnet de raskeste IMOCA 60, båtene, men den nye Class 40 ble bare nr. 13.

Resultater

Båt, konstruktør, byggeår, nasjon.

1. GDF Suez, Samuel Manuard 2013, Frankrike

2. Tales II, Marcelino Botin 2013, Spania

3. Mare, Samuel Manuard 2012, Tyskland/Frankrike

4. Watt & Sea, Guillaume Verdier 2010, Frankrike

5. Groupe Picoty, Finot Conq (Pogo 40s2), 2010, Frankrike

6. SNCF Geodis, Marc Lombard, 2008, Frankrike

7. ERDF, Marc Lombard, 2013, Frankrike

8. Vaquita, Tom Humphreys, 2013, Østerike

9. Campagne de France, Finot Conq (Pogo 40s2), 2010, England/Frankrike

10. Phoenix Europe, Marc Lombard, 2008, Frankrike