Johan Anker - Eneren

Ingen nordmann har dominert seilsporten slik Johan Anker gjorde det i første halvdel av det forrige århundret.

Publisert Sist oppdatert

Sensasjonsbåten «Brand»

Varslet om at Johan Anker kom til å bli noe stort innenfor båtkonstruksjon kom med den 13 meter lange «Brand», som han etter råd fra faren fikk bygd i 1899 etter at de norske spissgatterne fikk grundig bank av hekkbåtene fra Sverige i Landsregattaen i 1898. «Brand» som med sin finnekjøl med bulb og delt lateralplan minner mye om dagens konstruksjoner, ble den gangen regnet som for ekstrem og kom derfor ikke i betraktning da den norske båten til Kattegattpokalen skulle tas ut i 1903.

Anker ble beskyldt for juks og regelendringer tettet alle hull og muligheter for slike båter i fremtiden. Om man skal trekke en parallell til nyere tid, minner situasjonen ikke så lite om da Bruce Farrs radikale båter fra 1970-tallet ble drept av restriktive måleregler og Farr først kom tilbake som konstruktør etter å ha «tilpasset seg virkeligheten».

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

795,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER