OVERRASKELSE: Arcona har kuppet X-Yachts designer, og Arcona 50 er første Arcona fra Niels Jeppesen.

Mye gøy på vei

2022 vil bli et utfordrende år for båtindustrien. Covid-19 forandret spillereglene, seilere har byttet vaner og behov og myndigheter er mer opptatt av å ta vare på jorda.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av to somre med korona har vi lært å sette mer pris på vårt hjemland. Det gjelder ikke bare oss nordmenn, men også våre seilvenner i Europa. I Tyskland er det nesten umulig å få tak i en god bruktbåt, men det er heller ikke enkelt å få kjøpt en ny. Verftene klarer ikke å levere nå, og noen har over to års leveringstid. Det er både svakheter i underleveranseleddene og mangel på arbeidskraft som gjør at verftene ikke klarer å pumpe opp produksjonen.

Yngre kjøpere

Båtprodusentene har gjerne fulgt den samme generasjonen kunder gjennom lange tider. X-Yachts er typisk. Danskene hentet inn unge kunder med spreke X-79 og X-99, og fikk disse over til regattaseiling og turseiling med populære X-332 og X-362 for rundt 20 år siden. De samme kundene er nå besteforeldre og de vil nå ha det mest mulig komfortabelt om bord. Men de vil fremdeles seile fort og har råd til å betale for det hele. X-Yachts produserer i dag ingen modeller under 40 fot. Volumet blir ikke stort nok for å kunne tjene penger på slike båter og danskene vil ikke gå på akkord med sine kvalitetskrav.

Niels Jeppesen skal nå utvikle Arconas nye generasjon båter. X-Yachts’ konstruktør bør passe perfekt med det svenske verftet, som i lang tid har vært X-Yachts’ utfordrer.

Shorthanded-racing

Billige bruktbåter har gjort det nesten umulig for de store produsentene å skape volumsalg av båter under 36 fot, noe som må til for å holde prisene lave. Men det finnes unge som tjener penger og som ikke gidder å stelle med sliten bruktbåt. Mye tyder på at tilbudet til denne kundegruppen er i ferd med å øke.

Markedet skriker etter raske, morsomme båter egnet for shorthanded-seiling. J/Boats har på kort tid bygget over hundre J/99, det er solgt seks Sun Fast 3300 i Norge, og JPK kan velge blant sine kunder. Til høsten kommer det to JPK 1030 til Stavanger.

Beneteau satser igjen på First og lanserer en spennende 36-foter.

En tysk seiler har utviklet en avansert 30-foter, skapt for å vinne Silverrudder. I Frankrike utvikles det en ny 30-foter rettet mot shorthanded-seiling på havet, et samarbeidsprosjekt mellom havseilermiljøene i Frankrike, England og USA.

Kul 28-foter

Det var Maxi som skapte modellene som gjorde at middelklassen kunne skaffe seg turseilere på 70- og 80-tallet. Men i dag er det nærmest null utvalg av båter under 30 fot, kun dagseilere og noen polske modeller. Tyske Bente vil gjøre noe med dette. Bente 28 får innredning som en 33-foter, men blir enklere å håndtere og billigere å holde. Båten kan bli en turseiler for neste generasjon familieseilere, en båt som det også kan bli lettere å skaffe båtplass til. Båtene som selges i dag er for store for det nordtyske og danske markedet, hvor det er trangt mellom stolpene i hjemmehavnene og grunt over sandbankene.

.

Dufour har fått mye oppmerksomhet for sin 32-foter, en modell franskmennene klart retter mot en yngre gruppe kjøpere. Skroget på 32-foteren er imidlertid ikke nytt, det er gamle 310 som nå er produsert billigere og enklere.

Sitte på gjerdet

Hanse har skutt gullfuglen med sin nye 46-foter. Båten setter en ny standard og markedet vil vente på at resten av modellene får samme løft. Det bør skje raskt. Få vil velge en modell de vet snart blir utdatert.

Utviklingstakten ellers er på lavgir hos de store verftene. Bavaria ruller sakte og sikkert ut sin C-serie, men mangler en ny innstegsmodell. Dagens 34 ble lansert som 32 i 2009, og er ikke en centimeter lengre - mens verftets nyeste modell C38 egentlig bare er 36 fot. Slik jukser alle i dag. Produsentene tar med baugspryd og badeplattform i modellbenevnelsene. Det er greit nok, for C38 kan virkelig sammenlignes med en 38-foter for få år siden.

Beneteau eier Jeanneau, og det virker som om strategien er nå å gjøre Oceanis-modellene mer like Sun Odyssey. Marc Lombard tegner båtene for begge merkene, og selv om skrogene ikke er nøyaktig like så bygges de på samme plattform - nesten som å sammenligne Audi og VW. Forskjellen er å forstå hva som er prestisjemerket.

Omveltning

For de store verftene gjelder det å kunne klare å levere det markedet etterspør. Det er krevende å knytte til seg underleverandører som kan levere i tide og snu seg raskt etter trender. De som lykkes med å utvikle nye produkter, samt å holde produksjonen oppe, vil skaffe seg et forsprang i dette markedet. •

LINJETT 39: Mer moderne fra Linjett Rosättraverftet nord for Stockholm har brukt erfaringer fra Shogun 50 og 43 når de utviklet den nye 39 foteren. Det har gitt et lettere og stivere skrog. Ny måte å avstive skroget på har også gjort det mulig med en mer åpen innredning. 39-foteren bygger videre på Linjett 43, og har fått store skrogvinduer og doble ratt. Den nye modellen har også fått et høyere fribord som gir mer volum under dekk. Båten har en tradisjonell planløsning med tre lugarer og ett bad, plassert foran hovedskottet.
Jeanneau Yachts 65: Jeanneaus nye flaggskip Jeanneau Yachts 65 blir verftets største modell noensinne. 65-foteren har fått skroglinjer fra Philippe Briand og Andrew Winch står bak interiør og styling. Yachts skiller seg fra de andre seriene fra Jeanneau ved at kunden i langt større grad kan være med å skreddersy løsninger. Det 20 meter lange skroget kan leveres med bare to lugarer, om du ønsker, og kjøper kan bestemme om eierlugaren skal være forut eller akter. Cockpiten er enorm, med to sittegrupper. Alt av liner er ført bak til rormannen. Bak rattene er det også en utendørsbysse. Storseilskjøtet er festet på en targabøyle. 65-foteren har også et semi-mykt bimini.
Boreal 44.2: 44-foter for krevende hav Boreal bygger de beste langturbåtene for krevende forhold. Nå blir 44-foteren ny, og får et mer moderne, formstabilt skrog. Skroget gir også mer plass under dekk. Boreal 44.2 er verftets minste modell, og utviklet for et par med to barn skal ha det trygt og komfortabelt over tid. Mens de større modellene har fått to ratt, forblir det bare ett ratt i 44.2. Båten har også bare ett ror.

.

SOLARIS 50: ny 50-foter fra italia Javier Soto Acebal har tegnet en ny 50-foter for Solaris, en forstørret utfave av 40-foteren du kan lese mer om i dette bladet. Solaris nye stil. Nyheten blir bredere og tyngre enn konkurrentene fra Norden, litt mer for turseiling, og mindre for havseilas. Cockpiten er trukket helt ut til ripa, bak ved rattene. Under dekk blir det tre lugarer og to bad i samme planløsning som 40, men med jollegarasje. Båten kan leveres med to ulike løsninger i eierlugaren, og med splittet, eller dobbetltløye akter.
RM 1380: RM-Yachts fornyer RM 1380 er den første nye modellen etter at RM-Yacht ble tatt over av Grand Large-gruppen etter at verftet gikk konkurs. 1380 blir verftets største modell, selv om skroget blir noen centimeter kortere enn 1370 som den erstatter. Nyheten videreførrer stilen fra 1180 med en mer moderne baug. Båten kan leveres med tre eller fire lugarer, og med to kjøler, som verftet er kjent for, eller med vippekjøl.
Aeolos P45: Ultrarask 45-foter i karbon Hans Genthe har tegningene klare for Aeolos P45, storesøsteren til Aeolos P30 som blir levert til kunder i disse dager. 45-foteren vil også bli smal, lett og ekstrem, bygget av Nova Composites i Dubai. Aelos P45 kan leveres med ett eller to ror, ratt eller rorkult. Båten skal bare veie fire tonn, og ha halve vekten i kjølen på båten som er under fire meter på maksimalbredde. Aelos P45 blir enda lettere, men ikke like smal som svenske Aspect45. Prisen på Aelos P45 er ikke skremmende. Den starter på 440.000,- euro uten moms.

.

.

.

Fountaine Pajot 51: Fountaine Pajot har alltid navn på sine katamaraner, men det har ikke denne fått ennå. Nyheten får en interessant flybridge med en sittegruppe, mens styreplassen er mer tradisjonell. Løsningen gjør at bommen kommer lavere. Hele flybridgen er tapetsert med solcellepaneler, viser illustrasjonen. Katamaranen kan leveres med fire til seks lugarer, og alle har eget bad.
HH42: Sprek katamaran fra Kina HH Catamarans blir bygget av Hudson Yacht Groupe som også bygde spreke HH42, som vi testet i Oslofjorden for noen år siden. HH44 kommer i tre versjoner, to er bygget i karbon, samt OC44, som blir mer ordinær og leveres uten daggerbords. HH44 kan bli den sprekeste, og modellen får et overbygg som kan åpnes eller lukkes etter behov. Styreposisjonen er flyttet frem, under tak, rett bak masten.

.