Hvem er først til Guadeloupe

6. november starter Route du Rhum. De raskeste og mest spektakulære båtene er Ultime-klassen. Vi har plukket en favoritt.

Publisert

Route du Rhum er større enn noen gang, og akkurat nå er det kaos på bryggene i St. Malo. 138 båter deltar, og det seiles i seks klasser. Class40 er den største klassen med 55 båter, men det er Ultime 32/23 som er toppen av kransekaka. Det er åtte slike båter med en maksimallengde på 32 meter og en maksimalbredde på 23 meter.

Francis Joyon holder løpsrekorden, og har seilt distansen på x nautiske mil på syv døgn, 14 timer, 21 minutter og 47 sekunder. Francis Joyon er klar for å forsvare sin seier, men stiller med en eldre båt enn sine argeste konkurrenter. «Idec Sport» mangler foiler for å fly.

Kostbare båter

«Banque Populaire IX» var favoritten da regattaen ble hold forrige gang, for fire år siden. Båten var da knapt ett år gammel, og hadde en estimert prislapp på 200 millioner kroner, 4-5 ganger kostnaden av en 60-fots IMOCA.

Den 105 fots lange «Banque Populaire IX» kullseilte andre døgnet av Route du Rhum. Det ene sideskroget ga etter og båten tippet rundt. Skipperen Armel Le Cléac’h kom seg inn i senterskroget og ble etter kort tid plukket opp av en fiskebåt. Trimaranen var for langt unna for helikopterredning.

Hendelsen ble kostbar for sponsoren, men skremte ikke banken for å støtte seiling videre. Nå stiller Armel Le Cléac’h med en ny båt, bygget i formene av den gamle, men litt kraftigere forsterket.

NY: Det tar 150 000 arbeidstimer å bygge en Ultime. Banque Populaire måtte starte på nytt etter forrige Route du Rhum.
RASKEST: «Edmond de Rothschild» er ikke den nyeste, men den raskeste Ultime-trimaranen.

Kan overraske

SEILmagasinets klare favoritt er «Edmond de Rothschild», seilt av Charles Caudrelier. I de siste tre årene har denne trimaranen, konstruert av Verdier, vunnet det meste, men det skal lite til for å mislykkes.

Armel Le Cléac’h har den nyeste båten, men VPLP-konstruksjonen har ikke holdt samme fart som båten fra Guilaume Verdiers tegnebord.

Thomas Coville har også en nyere båt, men hans «Sodebo» har så langt vært den tregeste av de nye. Forsøk på optimalisering kan ha gitt resultater.

SKIPPERE: De åtte skipperne i den gjeveste klassen. i Route du Rhum.

Med på nåde

Den store kongen er Francois Gabart og hans ekstreme SVR-Lazartigue. Gabart sliter i motvind. Først mistet han sponsoren under byggingen av hans nye båt. Da «SVR-Lazartigue» ble ferdig ble den ikke godkjent av Ultime-klassen, og er det ikke enda. Han seiler på nåde. Det er World Sailings definisjon av cockpit som ikke har hengt med i utviklingen, og som har skapt problemet.

Videre fikk Gabart en skade på foilen på vei til St Malo, som har gjort forberedelsene til regattaen utfordrende.

Yves Le Blevec kan overraske, hans seiler «Actual Ultime 3», gamle båten til Gabart, den båten som fremdeles har jorda rundt rekorden solo.

Eldre båter

34 år gamle Arthur Le Vaillant seiler «Mieux», en trimaran bestilt av Géronimo d'Olivier de Kersauson for å sette Jules Verne-rekord i 2004. I 2013 ble 105-foteren modifisert av Thomas Coville og fikk Sodebo reklame.

Romain Pillard seiler «Use It Again», Ellen MacArthurs trimaran fra 2003. Dette er den minste båten i klassen, bare 75 fot lang. Begge disse gamle båtene mangler foiler for å fly.