Forseilstrim
Du kan justere forseilet med mer enn bare skjøte og fall. Ikke klem genuaskinnen, og bruk gjerne et uthall.
En fokk er et lite forseil, en genoa er et stort forseil. En fokk skjøter du på innsiden av vantene, mens en genoa går på utsiden. Vantene er wirer på siden av masten som holder den på plass. Eldre båter har genoa, moderne båter har fokk.
Stramt fall gir flatere forseil. Også stramt akterstag gir flatere forseil. Utover skjøtet kan skjøtepunktet justeres. Ofte er det med en skinne. På min båt kan jeg justere denne fra cockpit, men vanligvis må man frem på dekk for å justere. Ved å trekke skjøtepunktet akterover vil du stramme mer på underliket, ved å flytte det frem vil du stramme mer på akterliket. Igjen må du justere etter lusene slik at de flyr jevnt hele veien. Du justerer tvisten på seilet. Med mye tvist åpner du akterliket, og slipper ut krefter.
I mye vind kan du slippe ut krefter ved å flytte skinnen bakover. Da vil toppen av fokka tviste ut. Det gir mindre krengning og mer fart. I mellomvind kan skinnen flyttes litt frem.
Igjen kan du bruke lusene for å sjekke trimmen. I forseilet er det gjerne lus i tre høyder. Er skinnen justert korrekt skal alle lusene fly. I mye vind, når skinnen er flyttet bakover, vil de øvre lusene til lo peke opp og du skal seile på nedre lus.



Serie på 10 artikler
Vi har laget en trimguide for dummies, med ti filmer. Etter å ha sett alle, så vil du bedre forstå hva du kan gjøre med alle disse tauene for å få en tryggere og mer komfortabel seilas. Dette er andre del av en serie på 10. Trimming av seil handler ikke bare om å seile fortere, men også å skape balanse i båten, og få mer kontroll.
Filmene er tatt om bord i en 25 år gammel, 36 fots X-Yachts 362. X-yachts er kjent for bra dekksutstyr, men formålet med å trimme seil er likt på alle båter. Her er det bare litt lettere å trimme fra cockpit med mindre kraft.
Artikler i serien
1: Hvorfor trimme seilene:
2: Fallet - Mer enn til å heise seilet
3: Skjøtet: Båtens gasspedal, feil som ofte blir gjort, og hvordan du justere seilte best mulig til vindretningen.
4: Vinsjen: Kløner du med vinsjen, må du drikke alene. Hvordan du bruke en vinsj vil avsløre din erfaring. Vi gir tips.
5: Aketerstag: Wirene fra mastetoppen til hekken er regattaseilerens hemmelighet, men å justere staget gir også en mer behaglig seilas.
6: Forseilstrim: Fokk eller genua kan trimmes på flere måter enn med skjøtet. Vi anbefaler et uthall.
7: Storseilbommens vinkel: Løygang justere bommen horisontalt og kicken justerer den vertikal. Vi forklarer hvordan dette blir brukt.
8: Flatere storseil: I mye vind er det en god ide å stramme på bomuthall. Noen båter har også Cunningham. Med dette kan du skape et flatt storseil som tåler mye vind.
9: Ta ett rev: Vi viser deg hvordan du revet storseilet, og anbefaler deg å trene på dette i moderat vind
10: Akterliksnora: I seil er det sydd inn en liten snor i akterliket. Vi viser hvordan den brukes.