Man blir aldri for gammel til å seile

RUNDER LINDESNES: Det gikk friskt for seg rundt sydspissen av Norge.
RUNDER LINDESNES: Det gikk friskt for seg rundt sydspissen av Norge.
80 ÅR: Reder Norma feiret 80-årsdagen samme dag som vi ankom Lerwick.
80 ÅR: Reder Norma feiret 80-årsdagen samme dag som vi ankom Lerwick.
MAGNUS LAGABØTER: Norma er kommet til Shetland og konstaterer at «med lov skal landet byggest».
MAGNUS LAGABØTER: Norma er kommet til Shetland og konstaterer at «med lov skal landet byggest».
GAMMELT: Dette er en typisk Croft med tørkeovn for korn.
GAMMELT: Dette er en typisk Croft med tørkeovn for korn.
LUNDEFUGL: Det er fortsatt fugleliv på Shetland-øyene.
LUNDEFUGL: Det er fortsatt fugleliv på Shetland-øyene.
TO BÅTER MED NORSKE ANER: Shetland Boating Clubs vikingsskip og tidligere norske Fred.Olsen på cruise ligger i havnen i Lerwick.
TO BÅTER MED NORSKE ANER: Shetland Boating Clubs vikingsskip og tidligere norske Fred.Olsen på cruise ligger i havnen i Lerwick.
SHETLAND RACE: Havnen i Lerwick fylles opp av båtene fra Shetland Race.
SHETLAND RACE: Havnen i Lerwick fylles opp av båtene fra Shetland Race.
HØVEDSMANN: Gunvor Storaas er høvedsmann på fembøringen til Fosen Folkehøyskole. På Shetland var hun skipper om bord i Najad 39-en «Nelli», og høsten 2015 har hun seilt om bord i flåten «Kontiki II» i Stillehavet.
HØVEDSMANN: Gunvor Storaas er høvedsmann på fembøringen til Fosen Folkehøyskole. På Shetland var hun skipper om bord i Najad 39-en «Nelli», og høsten 2015 har hun seilt om bord i flåten «Kontiki II» i Stillehavet.
KONTRAST: «Nehaj» er en nederlandsk aluminiumbåt som seilte Atlanteren rundt med soloseiler Susanne Hubert-Curphey. Utenpå ligger en «kråkeslott-båt» som så vidt kom seg tilbake til Norge med hjelp fra Redningsskøyta.
KONTRAST: «Nehaj» er en nederlandsk aluminiumbåt som seilte Atlanteren rundt med soloseiler Susanne Hubert-Curphey. Utenpå ligger en «kråkeslott-båt» som så vidt kom seg tilbake til Norge med hjelp fra Redningsskøyta.
PÅ VEI TIL SYKEHUS: Skipper’n måtte heises i land etter å ha fått den kunstige hoften ut av ledd.
PÅ VEI TIL SYKEHUS: Skipper’n måtte heises i land etter å ha fått den kunstige hoften ut av ledd.

Seniorseiling til Shetland

Norma (82) og Jon Erik Saugen (84) er fulle av eventyrlyst og pågangsmot, og sommeren 2015 gikk turen til Shetland. Nå ønsker de seg tilbake.

Publisert Sist oppdatert
80 ÅR: Reder Norma feiret 80-årsdagen samme dag som vi ankom Lerwick.
80 ÅR: Reder Norma feiret 80-årsdagen samme dag som vi ankom Lerwick.

I tide til Shetland

Vi utforsket Sumburg Head og fuglefjellene på sydspissen av Mainland. Her er det titusener av lomvi og lundefugl. Vi kom så nær lunde­fuglene at vi nesten kunne ta på dem. Vi besøkte også Jarlshof-museet med utgravinger fra bronsealderen, 2000 år før Kristus. Pickterne levde her i velorganiserte samfunn lenge før vikingene ankom på 800-tallet.

Vi tok buss til Scalloway på vestsiden av Mainland, men så måtte vi ta en beslutning. Med dårlig langtidsvarsel kunne vi ikke seile rundt Shetland som planlagt. Vi la heller kursen nordover til øyene Whalsay, Yell og Unst før vi satte kursen tilbake til Norge, kanskje via Out Skerries hvis været tillot det.

Scalloway var hovedbasen for shetlandsbussene; skøytetrafikken som gikk mellom Shetland og Vestlandet under den siste verdenskrigen. Basen lå opprinnelig i West Lunna Voe på Lunna Ness. Museet i Scalloway gir en veldig bra beskrivelse av Shetland-trafikken. Med mannskap Aasmund, som hadde vært offiser på MTB etter krigen, ble dette museumsbesøket spesielt interessant. Den norske MTB-basen lå i Lerwick og var en helt adskilt operasjon fra shetlandsbussene, som er godt beskrevet i marineoffiseren, historikeren og forfatteren David Howarths bok. Mens MTB-ene drev regulær krigføring med natteraid for å forstyrre den tyske trafikken innaskjærs på norskekysten, drev shetlandsbussene, først norske fiskeskøyter, senere ubåtjagere som vi fikk i gave fra USA, en trafikk med frakt av agenter og materiell til motstandsbevegelsen i Norge.

Til lunsj i Scalloway ble vi sittende vis á vis et eldre ektepar. Det viste seg at den 80-årige damen som satt ved vårt bord, var svigerinne til David Howarth (1912–1991). Hun fortalte at i Howarths testamente sto det at asken hans skulle strøs ut in West Lunna Voe, den lille bukten hvor Shetlands-Larsen og de andre skøyte-heltene hadde sin første base. David Howarth ble sterkt knyttet til Norge under denne tiden. Det sies at hans lune håndtering av de tildels ustyrlige nordmennene, var hovedårsaken til at operasjonene ble så vellykket. Da den norske marineenheten, som egentlig var underlagt British Naval Force, fikk tre moderne ubåt-jagere fra USA, ble basen flyttet til Scalloway. Her ble det anlagt slipp og verksted for båtene.

Besøket på basen for shetlandsbussene fikk en ekstra dimensjon fordi vi underveis hadde lest Lars Myttings bok «Svømme med de døde». Hovedpersonen i boken endte opp på Shetland som snekker før skøytene i Scalloway.

Populære nordmenn

Vi brukte en dag på nye Lerwick museum, et veldig proft opplegg om geologi og folk gjennom tidene. Det gjorde at vi forsto mer av shetlendernes begeistring for Norge. Øyene ble kolonisert av folk fra Vestlandet på slutten av 800-tallet. Disse første bosetterne fra Norge ble etter hvert en plage for de norske kongene, fordi de drev med raid på norskekysten; stjal og plyndret som vikinger. Harald Hårfagre satte en stopper for disse vikingraidene ved å annektere hele øygruppen til Norge i år 875.

Det utviklet seg over århundrer et eget språk, norn, en etterkommer av gammelnorsk. Nesten alle stedsnavn på Shetland er av norn opprinnelse. Under Magnus Lagabøters regjeringstid adopterte øyene hans lover. På en husfasade i havnen i Lerwick så vi et skilt med ordene: «Med lögum skal land byggja». Frem til giftemålet i 1469 mellom den dansk-norske prinsessen Margrete og skottekongen, var shetlandske fiskere og bønder frie og levde under Magnus Lagabøters lover. Nå ble det strammere tider. Skottene tok gradvis over all eiendom og gjorde bønder og fiskere til leilendinger.

Ikke rart at vi nordmenn er populære i Shetland i dag.

En litt for trang støvel

HVA LÆRTE VI PÅ TUREN TIL SHETLAND?

  • Vår Hallberg-Rassy 37 med sitt dype forskipsskrog går veldig bra i grov sjø. Med stikk i skjøtet, et lite forseil og to rev i storen gjør vi fint syv knop i en kuling.
  • Yr.no er blitt veldig mye bedre nå enn under vår forrige seilas i Nordsjøen i 2007. De treffer imponerende bra med varslene. Vi oppdaget at seilere fra mange land bruker yr.no, men det er viktig å trene på å tolke de lokale værvarslene fra Lerwick Coastguard. De er ajour. Været rundt Shetland-øyene er uforutsigbart, så vær forberedt på mange ventedager. På Nordsjø-siden er det dessuten ofte tåke, så radar og AIS er viktig.
  • Det er få flytebrygger for seilere. Shetlandske havner er generelt dårlig tilrettelagt for seil-turisme. Tidevannsforskjellen gjør det utfordrende å ligge på svai. Ekstra lang ankerkjetting og trip-line anbefales fordi det er mye skrot på bunnen i mange av havnene. Vestsiden av øyene har de beste uthavnene. «Clyde Cruising Club Sailing Directions and Anchorages» anbefales.

SPENNENDE SEILERE

Charterseiler og instruktør Leon Schulz traff vi i Lerwick. Han seiler charter med betalende gjester og er en dyktig og sympatisk instruktør. Han seiler en Hallberg-Rassy 42 som er renovert hos Adams Boatcare på Orust. Adams har spesialisert seg på renovasjon av H- båter.

I Lerwick ble vi kjent med Susanne Hubert-Curphey i Nehaj. Hun driver, som Leon Schulz, charterseiling, men bare med jenter som mannskap. Hun var på jomfrutur med sin nye nederlandsbygde 40-foter i aluminium. Da vi traff henne i Lerwick i juni, visste hun ikke riktig hvor neste havn ville bli, men vi har fulgt hennes AIS-spor til Færøyene, rundt Island og sydover i Atlanteren til Azorene. Det skal mye mot, erfaring og stamina til for å gjøre en sånn tur alene.

Gunvor Storaas, som vi traff i Lerwick, er skipper om bord i «Nelli» av Norheimsund, en velutstyrt Najad 39. Hun forteller oss om avslutningsprosjektet på Fosen Folkehøyskole våren 2015. Seglingslinja, som Gunnvor leder, seilte fembøringen «Skårungen 2» til Lofoten i god «Siste viking»-stil. Båten ble bygd for to år siden av båtbyggerlinjen.

De la ut fra Rissa i april med Gunvor som høvedsmann. De utnyttet den gode børen og tok første stopp på Lovund, en lang økt for de 14 elevene om bord. Å seile fembøring gir trening i å jobbe i lag, ta skift og klare seg selv. Og ikke minst er det en stor naturopplevelse med spekkhoggere, ørn og snødekte fjell. Denne tre ukers turen gikk videre til Træna, Myken, Røst, langs hele Lofotveggen nordover og så tilbake til Rissa.

I oktober 2015 tok Gunvor fri fra folkehøyskolen et par måneder for å seile mannskap på «Kontiki 2» fra Chile til Påskeøyene. Her kan Gunvors erfaring med å krysse med råseil komme til sin rett.

Ulf og Elsa Danielson i Bavaria 33 «Tuva», som vi traff både i Lerwick og i Egersund, gjennomførte seilingen rundt Shetland-øyene. De fikk verdifulle havneerfaringer som vi tar med her, siden vi selv ikke klarte å gjennomføre rundturen.

De gikk fra Utsira 28. juni og ankom Lerwick etter 34 timer og en slitsom nattseiling i kuling. «Tuva» gikk så via Out Skerries til Baltasound som de beskriver som en svært dårlig havn. De fortsatte nordover, rundet det nordligste fyret Muckle Flugga og ankret i Burray Firth, som de beskriver som en veldig bra havn. Deretter gikk de via Cullivoe og Hamnavoe til Scalloway, som også beskrives som en veldig god havn.

6. juli forlot de en spennende havn i Bay of Scousburgh, sør for St. Ninian’s Isle og nådde Fair Isle nordhavn på ettermiddagen. Deretter seilte de via Utsira til Egersund, hvor vi traff dem for andre gang. De forsøkte seg også på havnene i Papa Stour, men her måtte de gi opp på grunn av dregging og vanskelige havneforhold. Ulf og Elsa er to svenske seiskinn som imponerte med sin utholdenhet – til tross for at heller ikke de er noen ungsauer lenger.

TIDLIGERE ARTIKLER FRA FORFATTERNE

SEILmagasinet 3/2005: Norge på langs: Lista–Ålesund

SEILmagasinet 4/2005: Norge på langs: Ålesund–Sandnessjøen

SEILmagasinet 5/2005: Norge på langs: Lovund–Svolvær

SEILmagasinet 2/2007: Seiltur i vesterled: Dro til Skottland og flyttet grenser

SEILmagasinet 4/2007: Seiltur i vesterled: Blant skotter, konger og vikinger

SEILmagasinet 5/2008: Historiske Østersjøen: Hansa-tiden – forløperen til dagens EU

SEILmagasinet 6/2008: Øst-Europa – morgendagens middelhav

SEILmagasinet 7/2008: Finland og hjemover

SEILmagasinet 5/2010: Den eksotiske norskekysten

SEILmagasinet 6/2010: Den fantastiske norskekysten

SEILmagasinet 3/2011: Til Sveriges «Höga kust»: Et eventyr å seile i

SEILmagasinet 4/2011: Til Sveriges «Höga kust»: Langs kysten for full musikk

SEILmagasinet 5/2011: Til Sveriges «Höga kust»: Tilbake til travelheten

SEILmagasinet 4/2013: Norge Rundt: Norge på langs 13 år etter

SEILmagasinet 5/2013: Norge Rundt: En kyst i endring

SEILmagasinet 6/2013: Norge Rundt: Verdens vakreste kyst

SHETLAND
SHETLAND
MAGNUS LAGABØTER: Norma er kommet til Shetland og konstaterer at «med lov skal landet byggest».
MAGNUS LAGABØTER: Norma er kommet til Shetland og konstaterer at «med lov skal landet byggest».
LUNDEFUGL: Det er fortsatt fugleliv på Shetland-øyene.
LUNDEFUGL: Det er fortsatt fugleliv på Shetland-øyene.
TO BÅTER MED NORSKE ANER: Shetland Boating Clubs vikingsskip og tidligere norske Fred.Olsen på cruise ligger i havnen i Lerwick.
TO BÅTER MED NORSKE ANER: Shetland Boating Clubs vikingsskip og tidligere norske Fred.Olsen på cruise ligger i havnen i Lerwick.
GAMMELT: Dette er en typisk Croft med tørkeovn for korn.
GAMMELT: Dette er en typisk Croft med tørkeovn for korn.
HØVEDSMANN: Gunvor Storaas er høvedsmann på fembøringen til Fosen Folkehøyskole. På Shetland var hun skipper om bord i Najad 39-en «Nelli», og høsten 2015 har hun seilt om bord i ...
HØVEDSMANN: Gunvor Storaas er høvedsmann på fembøringen til Fosen Folkehøyskole. På Shetland var hun skipper om bord i Najad 39-en «Nelli», og høsten 2015 har hun seilt om bord i ...
SHETLAND RACE: Havnen i Lerwick fylles opp av båtene fra Shetland Race.
SHETLAND RACE: Havnen i Lerwick fylles opp av båtene fra Shetland Race.