Inn i stillebeltet

Best i vest for The Ocean Race-båtene som har stoppet helt opp nord for ekvator.

Publisert Sist oppdatert

Paul Meilhats «Biotherm» var den første båten som fikk kjenne på stillebeltet i sør Atlanteren da farten droppet fra 14 til fire knop like etter midnatt til søndag UTC.

Det tok ikke lang tid før Team Holcim-PRB, «11th Hour Racing Team» og deretter «GUYOT-Environment – Team Europe». fulgte etter inn i stillebeltet.

Kl. 1200 UTC i dag, er «Team Malizia» som ligger bäkerst i feltet den eneste båten som holder farten og med 14 knop i loggen har avstanden til teten blitt halvert fra over 230 nautiske mil kl 1800 UTC i natt til drøyt 100 nm kl 1200 UTC søndag.

- Vi er mye lenger vest enn dem, og vi har fortsatt vind, sa Nico Lunven fra «Malizia». - Vi får se hvor lenge det varer. Det kan ta en stund ennå, siden «Malizia» fortsatt er plassert lengst mot vest, og derfor har mulighet for en enklere kryssing, mens nesten 200 mil mot øst kan «GUYOT“-skipper Robert Stanjek og teamet hans være inne for et par smertefulle dager, hvis man skal tro prognosene.

Speider etter vind
STILLEBELTET: Biotherm ligger nest lengst til øst, mens Melizia ligger lengst vest.

I gruppert i midten av øst-vest-spredningen, og lengst mot sør, er «Biotherm», «Team Holcim-PRB» og «11th Hour Racing Team», som alle håper at den neste skyen vil bringe farten de trenger for å komme ut på andre siden.

- Den siste dagen har vært det gamle spørsmålet mellom strategi og taktikk, sa Kevin Escoffier lørdag ettermiddag mens han vurderer å jibbe for å komme seg lenger vest for å holde seg nær «Biotherm» og «11th Hour Racing Team».- Strategisk sett synes jeg vi bør jibbe lenger vest. men taktisk er vi i en god posisjon i forhold til disse andre båtene.

- Når vi ser på flåten, tror jeg vi er ganske bra posisjonert, sa Jack Bouttell på «11th Hour Racing Team».

- Vi er den mest vestlige båten i tettrioen.. Vi er fornøyde med det, men det kommer til å bli en omstart i doldrums uansett. Må bare holde kontakten og klare det godt.

Så mentalt belastende som stillebeltet kan være, er de like en fysisk utfordrende. Med de forskjellige vindskiftene, bygene og "skyhopping"-strategien med å koble sammen små vindflekker, kan mannskapene forvente mange seilskifter og manøvrer mellom her og reetablering av passatvinden.

Etappe to-rangering kl. 12.00 UTC – 29. januar 2023

1. Biotherm, avstand til mål, 3990,9 miles

2. Team Holcim-PRB, avstand til leder, 19,0 mil

3. 11th Hour Racing Team, avstand til leder, 25,6 miles

4. GUYOT environnement - Team Europe, avstand til leder, 36,7 miles

5. Team Malizia, avstand til leder, 102,9 mil